hoe werkt het met een var verklaring?

ik ben net begonnen als zzper, nu komt het boven water dat ik mijn klanten een var verklaring moet laten aanvragen.

Ik ben franchisenemer bij een gemiddeldgroot pakketservice. en bij elk bedrijf die ik inschrijf zou ik dus een var moeten krijgen. klopt dit? en hoe gaat dit in zijn werking?

dankuwel!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Jij moet een var verklaring hebben je bent namelijk een zzp er. Deze kun je aanvragen bij de belastingdienst.
ronron1212
12 jaar geleden
Een Verklaring ARbeidsrelatie (VAR) is een verklaring van de Belastingdienst waarin de Belastingdienst aangeeft hoe jouw inkomsten belast worden. De verklaring die jij wilt hebben is de VAR winst uit onderneming (VAR-WUO). Opdrachtgevers hebben deze verklaring nodig zodat het voor hun duidelijk is dat jij zelf voor je inkomstenbelasting zorgt. Hebben ze zo'n verklaring niet en hebben ze facturen betaald van personen die helemaal geen ondernemers zijn, dan worden ze achteraf aangeslagen voor loonheffingen en worden ze beboet. Als zij de Belastingdienst een kopie van de VAR verklaring en een kopie van je paspoort kunnen overhandigen, dan zijn zij gevrijwaard van zo'n boete.

Je kan een VAR verklaring aanvragen op het ondernemersgedeelte van de site van de Belastingdienst. Je vraagt deze per bedrijfsactiviteit aan, niet per klant. Zoals ik al zei: je klanten hebben voldoende aan een kopie van de VAR en van je paspoort. Het is wel zo dat als jij naast het bezorgen van pakketten ook nog boekhouder bent, dat je voor die beide activiteiten een VAR verklaring moet krijgen. VAR verklaring zijn geldig voor een kalenderjaar. Hij zou automatisch opnieuw verstrekt moeten worden in het nieuwe kalenderjaar.