Heb ik als ZZP'er een certificaat nodig als ik professioneel onderhoud wil plegen aan afzuigsystemen van horecagelegenheden?

Het plan: als ZZP'er de afzuigsystemen bij horecagelegenheden schoonmaken en het brandveilig-certificaat afgeven. Moeten bedrijven daar een jaarlijks certificaat voor hebben en zou ik die af kunnen geven, en welk certificaat heb ik daar zelf voor nodig?

Dank alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zou je daarvoor eens de brandweer kunnen bellen/benaderen om te vragen of jij dergelijke certificaten mag uitreiken die ook waardevol genoeg zijn voor het controlebedrijf wanneer er bijv. een inspectie plaatsvindt. Ik neem in elk geval wel aan dat jij een certificaat in persoonlijke hygiëne/HACCP o.i.d. moet hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Antwoorden (1)

Interessante vraag! De eisen die verzekeraars tellen aan de afzuigsystemen worden steeds strenger (meestal maximale inwendige vetafzetting van 0,5 mm dik)
maar:
- het is nog geen garantiebepaling in de meeste verzekeringscontracten (m.a.w. het niet voldoen aan die eisen levert niet op voorhand geen dekking op: verzekeraar moet aantonen dat sprake is van nalatigheid/schuld)
- er geldt voor zover mij bekend ook nog geen (NEN) norm voor.
- er staan geen bepalingen over in het Arbobesluit.
- er is nog geen landelijk certificeringssysteem
- er zijn alleen ad hoc eisen vanuit de brandweer

Instanties die op dit moment afzuigsystemen reinigen geven een eigen certificaat uit waarmee de opdrachtgever kan aantonen dat er professioneel onderhoud is uitgevoerd, meer is het vooralsnog niet. Kortom: iedereen kan zo'n certificaat uitgeven, en je heb zelf geen specifieke certificaten nodig zo te zien. Het zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het reinigen van dakgoten...