Lease of leasing is een vorm van krediet waarbij de kredietverstrekker of lessor bedrijfsuitrusting, bedrijfsmiddelen of duurzame consumptiegoederen aankoopt en deze gedurende een vooraf overeengekomen termijn en tegen een vaste vergoeding ter beschikking stelt van de kredietnemer of lessee. De lessor kan zich in deze activiteit specialiseren (zoals bij het leasen van auto's) of kan een leasingcontract afsluiten bij wijze van belegging op vraag van de lessee (in dat geval gaat het vaak om bedrijfsmiddelen met zeer grote waarde zoals schepen, treinen, kantoorgebouwen, installaties). De lessor blijft in elke geval juridisch eigenaar van de geleasede goederen.

In de strikte betekenis van het begrip lease bevat een contract een koopoptie die de lessee de kans geeft om, zonder verplichting, tegen een bij het afsluiten van het contract vastgelegde prijs (de residuwaarde), aan het einde van het traject de geleasede uitrusting te kopen.

Is die optie niet voorzien dan gaat het hetzij om een huurcontract (waarbij de eigendom ook aan het einde niet overgaat van lessor naar lessee), hetzij om een huurkoopcontract (waarbij de eigendom van rechtswege wordt overgedragen bij het einde).

Toegevoegd na 39 minuten:
Voor en nadelen zijn alleen te noemen wanneer de situatie bij de betreffende keuze duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

leasen is gewoon huren. Je hebt financial lease hierbij financier je de aankoop en je hebt operational lease hierbij krijg en betaal je voor extra's zoals onderhoud. Het voordeel is dat je geen geld hoeft te reserveren voor investeringen en het nadeel is dat de auto pas in eigendom over kan gaan als de laatste termijn betaald is.
Een ander fenomeen van lease is dat je tegenwoordig zoveel dezelfde auto's op de weg ziet omdat leasemaatschappijen maar een beperkt aantal merken/modellen in hun assortiment hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem het zo maar van je aan. Alleen om het meteen onzin te noemen klinkt erg denigrerend.
Het voordeel is dat alles voor je geregeld is behalve de brandstof.
Het nadeel is dat de kosten een stuk hoger liggen dan wanneer je zelf een investering doet.
Om het totale leasen onder de loep te nemen is hier niet genoeg ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Operationele Lease
Bij operationele lease nemen zei alle financiele en operationele zorgen uit handen voor een vast bedrag per maand. Je ontvangt van hun periodiek managementinformatie van uw auto's waarmee de kosten bestuurbaar blijven en u eenvoudig kunt budgetteren.

De volgende componenten en diensten zijn in de leasecalculatie begrepen:

* Verzekering, WA en volledig casco met een eigen risico van 136,- Euro
* Ongevallen verzekering voor inzittenden
* Kosteloos meeverzekeren van prive-accessoires tot 454,- Euro (bijv. uw eigen radio)
* Bonus bij schadevrij rijden
* Motorrijtuigenbelasting
* Afschrijving en rente
* Administratiekosten
* Onderhoud, banden en reparaties.
* Vervangende auto in binnen- en buitenland (ook mogelijk bij bestelauto's)
* 24 uurs service binnen Europa
* Mogelijkheid tot opschorten van het contract
* Brandstofpas (optie)

Financiële Lease

Financiële lease is een financieringsvorm waarbij de auto, als economisch eigendom, bij je bedrijf op de balans wordt geactiveerd. Je kiest de auto bij een autobedrijf en u betaalt de BTW van het aankoopbedrag. De opbrengst van een eventuele inruil verlaagt het te lenen bedrag en dus uw maandlasten.

De auto dient als onderpand voor de leaseovereenkomst en na betaling van de laatste leasetermijn wordt het bedrijf volledig eigenaar van de auto. Aangezien die de BTW heeft betaald, zijn de leasetermijnen vrij van BTW.

Het is wel mogelijk om componenten als verzekering, reparatie, onderhoud en vervangend vervoer in het contract op te nemen.

Voordeel bij deze leasevorm is dat je als ondernemer bij het leasen van bestelauto's mogelijk recht heeft op investeringsaftrek.