Allereerst is het belangrijk om te weten voor hoeveel dagen je een planning maakt.
Stel je maakt een weekplanning, zorg dan dat je dit op een vaste dag doet, bijvoorbeeld elke vrijdag na school. Wijk hier niet vanaf.
De eerste stap kan zijn dat je per dag kijkt, hoeveel (uren) je op die dag kan doen. (Tijd na school en alle andere verplichtingen: sport, werk, bijles....)
Bijvoorbeeld op zaterdag van 12.00 uur tot 15.00 uur. Blok deze tijden letterlijk in je agenda of op een blad. In principe hoef je dit maar 1 keer te doen en kun je dit overzicht altijd opnieuw gebruiken.
Stap 2 kan zijn dat je in de betreffende week kijkt wat afwijkt van normaal, bijvoorbeeld: woensdagavond ga ik naar de film en vrijdag heb ik eerder uit. Blok dit weer.
Dan ga je bij stap 3 kijken wat je die week allemaal moet doen: huiswerk, proefwerk, presentatie...... Schrijf dit op een blad en schrijf er achter hoeveel tijd het kost.
Stap 4 is het invullen van deze punten op de geblokte tijden per dag. Zorg dat de belangrijkste dingen als eerste ingepland worden, de meeste aandacht krijgen....
Stap 5 is om elke dag (bijvoorbeeld half uur) vrij te houden voor onverwachte zaken: huiswerk, meer tijd voor iets.
Ben je een dag eerder klaar dan gepland, doe al iets van de volgende dag!

https://www.examenoverzicht.nl/examen-informatie/leren/planning-maken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ha, ha, ha, bedankt voor de min.
Op deze wijze leren we de brugklassers al plannen.
Gewoon met pen en papier in een overzicht.
Waarschijnlijk doen we het al jaren fout. Onderbouw de min even, zodat we effectiever kunnen werken. Wie weet leren we er nog iets van. Positieve kritiek is altijd welkom.