Welke weg moet ik af om docent Engels te worden als ik op het vmbo zit?

Ik doe momenteel het examenjaar van VMBO en wil docent Engels worden. Op de site van de HVA staat dat als je docent Engels wilt worden (tweedegraads docent Engels op de middelbare school), je in bezit moet zijn van een MBO-4 of HBO diploma.
Ik snap dat als ik een HBO diploma wil, ik daarvoor naar het havo moet, maar hoe zit het dan met een MBO-4 diploma? Kan ik gewoon elke MBO-4 opleiding volgen na m'n examenjaar, zolang ik maar m'n diploma haal, en daarna de studie als docent engels beginnen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Inekez1
5 jaar geleden
"...je in bezit moet zijn van een MBO-4 of HBO diploma."
Nee, er staat dat je een havo-, vwo of MBO4 diploma moet hebben. Er worden geen eisen gesteld aan het vakkenpakket. Je kunt dus na het vmbo een mbo-4 opleiding volgen (maakt niet uit welke) en daarna de hbo opleiding docent Engels doen. Of je kunt kijken of het op jouw school en met je huidige vmbo-opleiding mogelijk is om na je vmbo in 2 jaar een havo-diploma te halen. Dan kun je na de havo direct aan de opleiding docent Engels beginnen.

Antwoorden (2)

Ja. Heb verschillende sites van opleidingen bekeken en met een behaald mbo-diploma op mbo4-niveau kun je met die studie beginnen. Al merkt een site op dat je in Engels examen moet hebben gedaan.
Wil je ook nog lesgeven aan de bovenbouw van havo of vwo dan moet je na het behalen van de tweedegraadsbevoegdheid nog enkele jaren doorleren.
Toegevoegd op 25 januari 2019 16:52: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Het maakt inderdaad niet uit welk mbo 4 diploma je hebt. Ik doe zelf de leraren opleiding 2e graad geschiedenis op de HAN in Nijmegen en klasgenoten van mij die van het mbo komen zeggen ook dat het alleen belangrijk is dat je mbo 4 diploma hebt, maar dat het niet uitmaakt welke. Wel is het misschien aan te raden, als je toch voor de klas wil gaan staan, om de mbo opleiding onderwijs assistent te doen. Zo leer je al een deel theorie, en doe je alvast praktijk ervaring op, maar dit is zeker niet verplicht