Ja, volgens onderzoek werkt muziek helemaal niet zo positief!

Achtergrondmuziek werkt negatief op arbeidsprestatie. Werknemers hebben vaak graag een achtergrondmuziek om de verveling tegen te gaan en de creativiteit te stimuleren, maar in werkelijkheid zorgt die muziek voor afleiding en productie-vertragingen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Wales Institute uit Cardiff. Uit het onderzoek bleek dat proefpersonen beter presteerden wanneer ze constant met dezelfde achtergrondgeluid worden geconfronteerd dan wanneer ze afwisselende nummers van bekende popsterren te horen kregen. Het beste werd echter gepresteerd in een stille omgeving. Verschillende geluiden verstoren volgens de onderzoeker de concentratie. Veel werknemers vergeten bij het horen van hun favoriete muziek volgens hen zelfs spontaan waar ze mee bezig waren. Onder meer heeft de achtergrondmuziek volgens de onderzoekers een negatieve impact op het vermogen om dingen te memoriseren en informatie opnieuw op te roepen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vast wel, mensen zeggen tenminste regelmatig tegen me dat het gewoon bewezen is dat je met muziek/radio minder goed kunt werken.

Mijn ervaring is echter, dat achtergrondmuziek/geluid wel degelijk kan helpen om je te concentreren op je werk. alle onderzoeken ten spijt, iedereen is anders, en de uitkomst van een onderzoek gaat niet voor iedereen op.