kan een baas bijbetalen als je in de ww zit?

Toegevoegd na 22 minuten:
mijn vriend kwam laatst thuis met een brief dat die per bla bla bla ontslag heeft gekregen dat is over de ww
alleen hij is nu ingeschreven bij uwv en krijgt een uitkering mag hij dan wel werken met ww?
als het uwv erachterkomt dat hij een heleweek werkt 40 uur dan krijgt die toch niks
en hij werkt nu omdat zijn baas heeft gezegt ik betaal wel bij ??

ik snap het niet meer mischien kan iemand me helpen me vriend gelooft mij niet als ik dit allemaal zeg.

gr c

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als hij officieel ontslagen is en hij werkt toch, dan is dat fraude. Hij krijgt ww en hoort zich als werkzoekende op de arbeidsmarkt te orienteren. Hij krijgt daarbij een ww uitkering voor het aantal uren dat hij zich beschikbaar stelt voor de arbeidsmarkt. Aangezien hij al 40 uur werkt stelt hij zich niet beschikbaar dus hoort hij ook geen uitkering te krijgen. Zijn baas is evenveel schuldig aan fraude. Maar dat is natuurlijk moeilijker te bewijzen. Bedenk ook dat wanneer je vriend een arbeidsongeval krijgt dat jullie behoorlijk de pineut zijn. Dan komt de fraude aan het licht. En dan krijgt je vriend geen uitkering meer, hij zal zelfs terug moeten betalen. En je hebt kans dat zelfs je ziektenkostenverzekering moeilijk gaat doen.
Het is wat anders als je vriend zijn werk onder de noemer proefplaatsing doet. Dan werkt hij met goedkeuring van het uwv en met behoud van uitkering. En dat zijn baas hem dan een onkostenvergoeding geeft om zijn ww aan te vullen is geheel aan hem. Let wel dat dit dan een heel andere situatie is. Zijn baas heeft dan ook de plicht hem na 3 maanden een kontrakt aan te bieden.
ik kan helaas uit jouw verhaal niet opmaken of dat laatste van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij zegt zelf dat het een contractbeëindiging is.
en hij zit ook in de ww
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkt dus nog bij dezelfde baas waar hij ontslagen is neem ik aan?
Dan is het fraude van zowel de baas als hem. Zijn baas wil dan gewoon een goedekope arbeidskracht hebben. Ik zou dat niet accepteren. De risico's zijn aanzienlijk.

Andere antwoorden (3)

Tegenwoordig is het zo dat de werkgever de ww zelf betaalt, en zich daarvoor heeft verzekerd. De ww is 70%. De werkgever denkt nu dat hij aanspraak kan maken op de verzekering en de werknemer kan houden door 30% bij te betalen. Dit is helaas oplichting. Je vriend kan daar beter niet aan meewerken. Hoe sneu het ook voor hem is.
Want het zal misschien niet meevallen om op korte termijn een soortgelijke baan te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkt en je zit in de ww, hoor je dat door te geven aan de uitkerende instantie, doe je dit niet dan pleeg je uitkeringsfraude en kun je ook problemen met de belasting krijgen, want dat zal dan wel zwart werken zijn, ik zou er niet aan beginnen, je haalt je een hoop ellende op de hals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel werken als je in de ww zit, maar de uren die je werkt moet je opgeven, en die worden afgetrokken van je uitkering. Sta je voor 40 uur ingeschreven en je werkt 15 uur bij dan krijg je nog 25 uur ww uitgekeerd.
Ongeacht de hoogte van je loon.
Bij niet opgeven van extra inkomen, krijg je boete en wordt de ww gekort, dus kan er zo 30% afgaan.
anneliez