kan een ww uitkering hoger zijn dan een ziektewet uitkering? zie uitleg

Ik heb na lang dienstverband tijdelijk ww gehad. nieuwe baan gekregen maar in proeftijd ziek uit dienst gemeld. nu wordt de ziektewet gebaseerd op laatst verdiende loon. ww over gemiddelde van Veel langer. hierdoor is ziektwet veel lager dan een ww uitkering. als ik na 4 weken mezelf beter meld krijg ik dan ww gebaseerd op die langere periode ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

De Ziektewet uitkering wordt gebaseerd op 70% van het meest recente salaris, de WW uitkering over 70% van het gemiddelde salaris van de afgelopen 12 maanden. Bij een nieuwe functie met een flink lager salaris kan de Ziektewet uitkering dus lager zijn dan de WW uitkering.

Maar zeldzaam is het wel: de netto ziektewetuitkering is meestal een stuk hoger dan de netto WW uitkering. Dat komt omdat in de Ziektewetuitkering rekening wordt gehouden met de arbeidskorting (een fiscale aftrekpost) en in de WW uitkering niet.
Daarnaast wordt in de Ziektewetuitkering ook het vakantiegeld maandelijks uitbetaald, en in de WW niet.

Meld je uiteraard alleen beter als je ook echt beter bent; doe dit dus niet alleen met het doel een hogere uitkering te krijgen. Los van het feit dat het ongezond en schadelijk kan zijn om medische behandelingen en reïntegratie voortijdig te stoppen, handel je dan in strijd met werknemersverplichtingen van de Wet verbetering Poortwachter. Doe dit altijd in overleg met en na toestemming van de Arbo-arts.