mag een baas vakantiedagen afpakken als je ziek bent

mijn baas is bezig een personeelgids op te stellen en wil dagen afpakken als je 2x ziek ben geweest griep of iets dergelijks wij hebben geen cao en ik heb nog nooit ergens voor getekend Mag dit? en moet ik tekenen voor die gids?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (8)

Ja in veel cao is dat ook geregeld. Dit om het kort ziekte verzuim aan te pakken
13 jaar geleden
als je geen cao hebt moet zo iets eerst langs de ondernemingsraad
of personeelsraad dit is instemmingsplichtig dus kan niet eenzijdig gewijzigd worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag niet,mijn ex werkgever deed dit bij mij ook destijds en heb om nog meer redenen een rechzaak tegen hem gehad en diy meteen aangekaart en hij is er niet mee weggekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens ziekte bouw je geen vakantiedagen op. Als je een maand ziek bent heb je ongeveer 2 dagen niet opgebouwd. Kijk eens in je CAO, daar staat het vast in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de eerste twee ziektedagen zijn voor je eigen kosten. Je hebt dan de keuze of minder geld of minder vrije dagen. Daarnaast bouw je geen vrije dagen op als je langdurig ziek bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De baas kan twee dingen doen:
A. Als je 5 dagen ziek bent er 1 snipperdag voor innemen.Dan krijg je gewoon 5 dagen uitbetaald.
B. Vastleggen in het contract dat de eerste dag dat je ziek bent voor jouw rekening is.Dus als je dan 5 dagen ziek bent je er maar 4 uitbetaald krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie ziek is, hoeft daarvoor geen vakantiedagen in te leveren. Ook niet als u al met vakantie bent. Tenzij u schriftelijk iets anders hebt afgesproken. In uw arbeidscontract kan bijvoorbeeld staan dat u elke keer dat u ziek bent één vakantiedag inlevert. Ook kunt u er op het moment zelf (dat u ziek bent) mee instemmen dat u één of meer dagen verlof opneemt. Uw werkgever mag u daar natuurlijk niet toe dwingen!!

Bovendien houdt u altijd recht op een minimum aantal vakantiedagen. Voor een voltijder zijn dat 20 dagen, plus eventuele dagen die u van vorig jaar overhad. U kunt dus nooit al uw dagen kwijt raken.

Bent u gedeeltelijk hersteld (u werkt bijvoorbeeld 50%), dan moet u voor het deel dat u werkt wel vakantiedagen opnemen. Voor het deel dat u nog ziek bent, hoeft u geen vakantiedagen in te leveren, tenzij u iets anders afspreekt.
Tijdens de periode dat u gedeeltelijk werkt, bouwt u alleen over de gewerkte uren

Een werkgever kan ook niet tussentijds de regels aanpassen en verplichten de werknemer hiervoor te laten tekenen. Iets ondertekenen doe je alleen als je hier 100% achter staat!