Als je contract word ontbonden door een auto-ongeluk voordat je contract in zou gaan, wat zijn dan je rechten?

Ik heb 20 Juli een auto-ongeluk gehad. Ik heb 11 maandan een BBL opleiding gevolgt bij een kinderopvang. Eind Juni heb ik mijn diploma behaald. Ik zou een vakantiecontract krijgen van Juli tot 12 Augustus. 12 Augustus zou mijn 25-35 uren contract ingaan. Mijn werkgever heeft mijn contract ontbonden omdat ik door mijn botbreuken nog niet in staat ben te werken. Wat zijn mijn rechten? voor welke uitkering zou ik in aanmerking kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Botbreuken genezen in de meeste gevallen wel weer, dus voor een Wajong of Wia uitkering zal je niet in aanmerking komen, als je zelfstandig woont kun je een bijstandsuitkering aanvragen, dat doe je bij je gemeente, of je die krijgt is afhankelijk van je situatie.
Als je nog thuis woont wordt de kans nog kleiner, je ouders zijn nog financieel verantwoordelijk voor je.
Hou je blijvend letsel over aan je ongeluk, ga dan naar het UWV en laat je daar keuren en misschien heb je dan wel recht op een uitkering.
Dus nee, ik denk niet dat jij een uitkering krijgt, maar het is zeker de moeite waard om te informeren bij je gemeente en het UWV, niet geschoten is tenslotte altijd mis...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, heeft het ongeluk plaatsgevonden tijdens het vakantiecontract. Tijdens dat vakantiecontract was je in loondienst. Dat vakantiecontract liep af op het moment dat het andere contract zou beginnen.

Nu komt het volgens mij op het volgende aan:
zou je in dat nieuwe contract, dat dus op 12 augustus zou beginnen, dezelfde werkzaamheden gaan doen als tijdens dat vakantiecontract (betrof het dezelfde functie)? Zo ja, dan heeft de proeftijd (van maximaal een maand bij een contract voor bepaalde tijd) al plaatsgevonden tijdens dat vakantiecontract. Het nieuwe contract was kennelijk al mondelng overeengekomen. Als de werkgever in dat geval van je af had gewild, had hij dit tijdens de eerste 30 dagen van dat vakantiecontract moeten doen. Dus als dat vakantiecontract begonnen was op 1 juli dan had hij t/m 31 juli van de ene op de andere dag een einde aan de overeenkomst kunnen maken zonder opgaaf van reden. Jij trouwens ook.
Heeft hij dat niet gedaan, dan moet hij je naar mijn mening gewoon blijven doorbetalen, tot het einde van het contract dat voor 25-35 uren was (ik neem aan dat dit ook een contract voor bepaalde tijd was). Of je nu kon werken of niet.

Als het contract dat op 12 augustus zou ingaan een andere functie-inhoud had dan het vakantiecontract, dan zou er in dat nieuwe contract een proeftijdbeding kunnen zijn opgenomen. Indien een proeftijd is bedongen kan de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang worden opgezegd, zo bepaalt de wet. Dit geldt ook in geval van opzegging voor feitelijke aanvang van de werkzaamheden, zolang de proeftijd nog niet verstreken is. Partijen zijn dus niet wettelijk verplicht de proef op de som te nemen.

Het is echter minder eenvoudig dan het misschien lijkt.
Als een werknemer ziek wordt en niet meer in dienst is, kan de voormalige werkgever een Ziektewet-uitkering voor hem aanvragen, bij het UWV. Het UWV begeleidt dan de reïntegratie.
Zolang het dienstverband duurt, betaalt de werkgever het loon door tijdens ziekte.

Maar in bepaalde situaties moet een voormalige werkgever ook het loon doorbetalen van werknemers die ziek worden binnen een maand na EINDE van het dienstverband. (Dit heet 'nawerking'). Een ongeluk valt volgens mij ook onder 'ziekte'.

Ik denk dat de kans groot is, dat jouw (voormalige) werkgever jouw salaris gewoon moet doorbetalen. Schakel daarom nu deskundige juridische hulp in.
Computoon