hoe lang moet de pauze van een kind op het voorgezet onderwijs minimaal duren?

ik stel deze vraag omdat ik me afvraag of 50 minuten pauze niet te weinig is omdat ik op maan om 7:50 en om 15:40 uit ben

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helaas, bij ons begint de eerste les om 8.30 uur en de laatste les eindigt om 15.55 uur, maar soms is er een negende uur en ben je uit om 16.45 uur.
De twee pauzes duren respectievelijk: 20 en 25 minuten.

Antwoorden (1)

In de onderwijswetgeving worden geen voorschriften gegeven voor de indeling van de onderwijstijd en de lengte van pauzetijden. Er is wel opgenomen dat ‘activiteiten evenredig over de dag verdeeld dienen te zijn’. Het is daarom aan de school/het bestuur om te bepalen of een pauze van bijvoorbeeld een half uur beschouwd wordt als een verkorte pauze (‘onderwijs-vrij’) of als (verplicht) onderdeel van een continurooster. Zoals hierboven aangeven is daarvoor wel de voorafgaande instemming nodig van het deel van de medezeggenschapsraad dat uit en door de ouders of de leerlingen is gekozen.
Daarbij gaat de inspectie er vanuit dat als gekozen wordt voor ‘pauze’ de leerlingen in redelijkheid heen en weer naar huis kunnen en de pauze dan nog wel als ‘rusttijd’ kan worden aangemerkt.
ronron1212
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Je link heeft betrekking op het basisonderwijs. Vraag gaat over voortgezet onderwijs. Maar de strekking van het verhaal is gelijk: er zijn geen wettelijke normen hoeveel pauze leerlingen minimaal of maximaal moeten hebben. Er is alleen vastgelegd hoeveel uur onderwijstijd (les, projecten etc) de leerling in totaal moet krijgen. Hoe de school het rooster maakt mag de school zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ verhaal klopt