Ik moet op mijn werk 2 uur later beginnen, mag dit?

Ik werk bij de AH en ik moet eigenlijk van 17:00-19:00 werken. De vracht is echter veeel te laat dus ik kreeg een appje dat ik van 19:00-21:00 moet werken ipv van 17:00-19:00. Ik ben ook iemand met een leven en spreek dus ook dingen af buiten werk. Doordat mijn werktijden nu zo drastisch veranderd zijn vallen mijn hele plannen in duigen. Mag een werkgever zomaar zeggen dat ik 2 uur later moet beginnen met werken? Of sta ik in mijn recht als ik zeg dat ik niet kan en dus niet kom?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
Computoon
5 jaar geleden
Als zo'n kleine verandering al een probleem is, verwacht ik problemen als je straks een baan hebt bij een werkgever waar je fulltime in dienst bent. Dan kan overwerk er bijv. bijhoren. Het is een kwrstie van geven en nemen als werknemer.

Antwoorden (2)

Als je in het leven verder wil komen, moet je niet zo hameren op je rechten, maar je ook verdiepen in het werk waar je mee bezig bent.
Deze tijd is de drukste tijd van het laar voor Food-winkels en daar hoort AH zeker bij. Een beetje begrip en aanpassingsvermogen zou je sieren. Zonder problemen het bedrijf een dienst bewijzen door eenvoudig met de vraag mee te draaien, zou je tevens op de lange termijn tot voordeel kunnen zijn. Is het niet bij Albert Heijn, dan zeker in de rest van je leven. Je hoeft niet over je te laten lopen, maar daarvan is hier zeker geen sprake.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
@Ivana zo is het ++
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ vooral als het niet structureel is, dat er om flexibiliteit wordt gevraagd. Gebeurt in het latere leven ook geregeld: dag ruilen, invallen zieke collega, onverwacht overwerken......
Je zegt, dat je tussen 17.00 en 19.00 uur moet werken. Waar staat dat? Staat dat letterlijk in je contract, dan heb je mogelijk een punt.
Maar als in je contract alleen staat, dat je twee uur moet werken, dan is je punt heel zwak. Je contract bestaat uit twee kanten. Jouw kant: je levert arbeid. De kant van de werkgever: die zorgt ervoor dat er werk is.
Is er geen werk, dan kan je je werk niet verrichten. Nu is er wel werk, maar op een ander tijdstip, dan je gewend bent. En dan kan je werkgever, binnen alle redelijkheid, van je verlangen op een ander tijdstip je werk te doen.