Wordt er een verslag gemaakt als je drie dagen ziek bent?

Dag allemaal, ik werk bij een vrij grote ggz instelling gehandicapten cao. Nu hoorde ik laatst van mijn locatiecoordinator, dat als je in een jaar tijd meer dan drie maal ziek bent geweest. Er een verslag wordt gemaakt/opgesteld. Dus van de 365 dagen mag je niet meer dan drie dagen ziekteverzuim hebben, anders komt er een verslag over. Is iemand hier ook bekend mee? Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
3 maal ziek is toch per definitie niet 3 dagen dan zal het echt wel over meer dagen gaan
crispy
5 jaar geleden
Bij meer dan drie keer ziekmelden (ongeacht hoe lang dat is per ziekmelding) wordt er een 'frequent verzuim' procedure gestart. Dan zal je leidinggevende in principe met je in gesprek gaan over de reden van dit veelvuldige ziekmelden om er iets aan te gaan doen. Dat betekent dus niet dat je maximaal drie dagen ziek mag zijn.

Antwoorden (2)

Er word genoteerd dat je 3 dagen ziek bent geweest, maar er komt geen verdere actie.
Je hebt het verkeerd begrepen, ze hebben het over 3 MAAL binnen 1 jaar ziek zijn.
Als jij 3 dagen achter elkaar ziek bent geweest, dan is dit 1 ziekmelding.

Op het moment dat je meer dan 3 maal ziek bent geweest binnen 1 jaar (bijvoorbeeld 2 dagen in maart, 4 dagen in mei, en 1 dag in augustus), dan komt er verdere actie.
Ik had het laatst zelf, dan zit je met je leidinggevende aan tafel, en dan word er gekeken waarom je elke keer ziek was.
Daarna word er besloten of er verdere actie nodig is. Wat dit is, verschilt per situatie.
Een collega van mij was vaak ziek/afwezig ivm haar hobby paardrijden. Ze raakte vaak geblesseerd, en zat dan weer een paar dagen thuis omdat ze bijvoorbeeld niet goed kon lopen.
Die kreeg uiteindelijk in het gesprek te horen dat het misschien niet zo'n handige hobby voor haar was.

Ze kunnen het als werk niet verbieden, maar als je hobby/sport of bijvoorbeeld alcohol of drugsgebruik zo vaak een negatieve invloed heeft op het werk, kunnen ze de keuze maken om voor iemand anders te kiezen voor jouw functie.
Toegevoegd op 08 december 2018 08:13: tekst
5 jaar geleden
Ja, dit mag.
Het klinkt misschien wat overdreven, dat er na een derde ziekmelding in een jaar, een verslag wordt gemaakt en je leidinggevende een gesprek met je wil. Maar dit heeft te maken met de verplichtingen, die een werkgever heeft ten opzichte van zijn medewerkers.
De werkgever is verplicht je loon door te betalen als je ziek bent en deze periode kan maximaal twee jaar duren. Dus er is voor jouw werkgever alles aan gelegen om het ziekteverzuim van zijn medewerkers zo laag mogelijk te houden. En daarbij is het idee, dat een medewerker altijd wel een paar keer per jaar ziek kan worden, bijvoorbeeld met griep. Maar als dat drie keer in een jaar gebeurt, zou dit een teken kunnen zijn dat er meer aan de hand is, bijvoorbeeld omstandigheden op het werk, waardoor de medewerker ziek wordt. En daarover wil jouw leidinggevende dan met jou in gesprek, om te bekijken of er iets is wat hij/zij kan doen om de werkomgeving te verbeteren, of misschien (tijdelijk) andere taken zoeken, zodat je jouw werk beter aankunt. En als je privé bezigheden hebt, waardoor je je ziek moet melden, kan dat ook een onderwerp van gesprek zijn.