Mag een arbodienst, concrete, medische informatie doorspelen naar de werkgever?

Het gaat om psychische problemen.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar tegenwoordig hebben veel werkgevers een bedrijfsarts in eigen dienst of huren ze een arbodienst in die niet helemaal onafhankelijk blijkt te zijn, dat geeft regelmatig klachten.
http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/dossiers/Veilig_en_gezond_werken/arbodienstverlening/klachten_over_arbodienst/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
appeltje: klopt. Neemt niet weg dat het niet mag.

Het beste antwoord

Nee. De bedrijfsarts mag alleen informatie geven in termen van beperkingen, bijvoorbeeld door aan te geven dat je voorlopig alleen aangepast werk kunt doen, en waaruit die aanpassingen moeten bestaan. Dat maakt dat soms de grens een beetje vaag is tussen welke informatie puur medisch is. Stel dat je overspannen bent, dan mag de bedrijfsarts dit niet doorgeven aan je werkgever. Maar als hij doorgeeft dat je de komende tijd alleen halve dagen kunt werken, en dat je moet werken in een prikkelarme omgeving met zo min mogelijk werkdruk of tijdsdruk aan de taken die je uitvoert, weet je werkgever daarmee natuurlijk wel dat je niet goed tegen stress kunt.

Een medische of psychische diagnose mag de arts nooit doorspelen. Ook persoonlijke dingen die jij vertelt hebt niet. Maar als het gaat om informatie op beperkingenniveau, in relatie tot je werk, kán het soms een beetje een hellend vlak zijn van wat nog wel en wat niet gezegd kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Een arts heeft medisch beroepsgeheim.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, niets aan toe te voegen +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort en krachtig en correct.
nee, hij heeft beroepsgeheim. Concrete informatie mag beslist niet. Je kan vragen of alles echt bij de arbodienst blijft. op die manier laat je merken dat je huiverig bent dat je werkgever er achter komt.