Wat is een redelijke termijn waarin een werkgever een declaratie moet vergoeden?

Ik heb een tijd geleden een declaratie ingediend bij mijn werkgever welke hij heeft aangegeven te betalen. Ik zou tijdens de laatste betalingsronde worden meegenomen maar toen was het 5 uur op de administratie en is het niet gelukt.
Nu geeft die persoon van de administratie doodleuk aan dat het volgende maand wel meegenomen word.
Is dit redelijk en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Een redelijke termijn voor een declaratie die door de salarisadministratie moet worden behandeld is uiterlijk in de kalendermaand die volgt op de maand waarin de declaratie werd ingediend. Van degene die declareert mag ook gevraagd worden dat hij zijn 'bonnetjes' niet opspaart.

Uiteraard moet de declaratie wel voldoen aan alle eisen die het bedrijf aan de declaratie stelt. (Vb: alleen onder begeleiding van declaratieformulier, alleen originele bonnen - geen kopieën als 'bewijsmateriaal', declaratie moet voorzien zijn van handtekening indiener en diens leidinggevende e.d.)

Zou je nu in financiële moeilijkheden raken door regelmatig terugkerende hoge declaraties, dan kun je (als het bedrijf die mogelijkheid biedt) een voorschot op je salaris vragen.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet alle bedrijven doen hun loon- en declaratieadministratie helemaal zelf. Ze leveren wel de gegevens aan, maar een ander gespecialiseerd bedrijf zorgt voor de afwikkeling en de loonstrook. Misschien is dat bij jouw bedrijf ook het geval. Zij kunnen de gegevens wel de volgende dag aanleveren, maar als er net een uitbetaling heeft plaatsgevonden, dan wordt jouw declaratie pas in de volgende uitbetaling verwerkt.
Het is dus niet onredelijk dat een uitbetaling met de tweede ronde meekomt.
Je kunt er wel iets van zeggen als de uitbetaling na 2 maanden nog niet heeft plaatsgevonden.

Vraag voor een volgende declaratie aan de administratie, voor welke termijn je die declaratie het beste kunt indienen, als je die in dezelfde maand nog wilt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Gegevens voor de salaris administratie worden eenmalig aangeleverd en dat is dus niet dagelijks.
Meestal is er een dealine waarvoor de gegevens aangeleverd kunnen worden zodat ze worden meegenomen in een salarisbetaling. Als het te laat is gaat het mee met de volgende betaling, doorgaans dus een maand later. Er zijn bedrijven, ik werk bij zo een, die declararies ook op andere momenten uitbetalen zodat je er niet al te lang op hoeft te wachten. Als het om veel geld zou je ook nog om een voorschot kunnen vragen, meestal wil men dat wel doen. Maar zoals je het opschrijft klinkt niet als onredelijk en komt normaal over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons is het zo, dat elke maand op de 12e de salarissluiting is. Declaraties kunnen tot en met de 5e van een maand aangeleverd worden en worden in die maand bij het salaris uitbetaald. Declaraties die tussen de 6e en de 12e van een maand aangeleverd worden, gaan alleen mee als de administratie er tijd voor heeft en anders schuift het door naar de volgende salarisbetaling.