MBO te ''makkelijk'', en nu?

Ik (19) zit sinds begin dit schooljaar op het MBO in mijn stad en studeer er gespecialiseerd pedagogisch medewerker (na de mavo te hebben afgerond, een jaartje havo te hebben gedaan, en een jaartje de MBO opleiding mediaredactie gevolgd te hebben). Nu vind ik het beroep zelf erg leuk. Maar het aanbod van lessen valt erg tegen. De weg naar het beroep toe is gemakkelijk en saai (om het zo even kort te benoemen).
Ik vind het erg moeilijk om de motivatie op te brengen om dag in dag uit op te staan en naar school te gaan, of om de lesdag volledig te volgen. Ik probeer het echt wel, maar ik vind het niet makkelijk. Nu is mijn vraag; hoe maak ik school uitdagend voor mezelf? Of is er een andere oplossing? Is het verstandig als ik er met iemand op school over in gesprek ga?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Terug naar de HAVO, daar je papiertje halen en bijvoorbeeld SPH gaan volgen op het HBO.

Het beste antwoord

Je hebt diverse opties. Allereerst zou je na je diploma kunnen doorstromen naar het HBO. Verdiep je wel in de inhoud van die opleiding: HBO is niet simpelweg een hoger niveau, er zijn ook inhoudelijke verschillen. MBO is praktischer en het kan zijn dat je de HBO-opleiding om die reden minder leuk vindt, of dat er andere dingen zijn die je minder bevallen. Nu kun je meestal pas instromen op het HBO als je een MBO-diploma hebt, dus de tussenliggende tijd kun je alvast gebruiken terwijl je ook verder gaat met je huidige opleiding: uitzoeken óf je inderdaad HBO wilt gaan doen hierna, en zo ja welke opleiding dat dan wordt, en kijken of je nog wat bij te spijkeren hebt in bijvoorbeeld Nederlands en Engels om zo soepel mogelijk door te kunnen stromen. Zo heb je náást je opleiding iets te doen, wat je bovendien motivatie kan geven om door te gaan: als je zin krijgt in een aansluitende HBO-opleiding, moet je immers eerst je MBO halen.

Wat je ook kunt doen, is alsnog je HAVO halen - al dan niet via het volwassenenonderwijs - en dán naar het HBO gaan. Of eerst gaan werken en kennis bijspijkeren tot HAVO-niveau en na je 21e toelatingsexamen doen voor een HBO-opleiding. Dat heeft natuurlijk wel meer risico's: als het niet lukt, heb je niet je MBO-diploma achter de hand zoals je bij de eerste route wél zou hebben.

Maar dat is niet alles: je zegt dat je het wérk heel leuk vindt, maar je opleiding niet. Als je ervoor kiest om je opleiding te stoppen en in te zetten op HBO, kán het zijn dat de functies waarin je terecht kunt komen na het behalen van je HBO minder bij jou passen dan het vak waarvoor je nu wordt opgeleid. Stoppen met je opleiding is daarom zeker riskanter.

Wat ook nog kan, is dat je gewoon doorgaat met je huidige opleiding en dan daarnáást jezelf extra uitdaagt. Ga bijvoorbeeld een cursus volgen, misschien iets wat je kunt gebruiken in je aankomende werkgebied, maar misschien ook iets heel anders, puur om bezig te zijn. Ga een taal leren bijvoorbeeld, of pak een nieuwe hobby op. Je opleiding vraagt niet veel van je blijkbaar: dat kan ook een voordeel zijn omdat dat je tijd geeft voor andere dingen. Hobby's, maar ook werk (en dát levert weer geld op).

Of je vraagt op school om extra opdrachten, misschien zelfs voor extra punten of op onderwerpen die een eventuele doorstroom naar het HBO gemakkelijker kunnen maken.

Ik zou je zeker aanraden om eens met een decaan of studiebegeleider, al was het maar om een keer alle mogelijkheden te bespreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie!
Ik zal over de verschillende opties na gaan denken.