Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan je het beste doen als je een universitaire studie moet kiezen, maar je hebt geen idee welke?

Ik zit dit jaar in mijn eindexamen (VWO 6) en ik ben bezig met het kiezen van een studie, ik heb alleen nog geen idee wat, ik heb het pakket n&g en n&t, ik ben een gematigde student, zeer actief en hou van uitdagingen. Iemand tips!?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ga open dagen van universiteiten en hogescholen bezoeken. En praat met je decaan.
Ben je een beta (scheikunde, biologie, wiskunde, natuurkunde)? Ga dan vooral ook naast de Technische Universteiten (eindhoven, delft, Enschede) ook in Wageningen kijken. Daar hebben ze studies waar meerdere vakken/interesses gecombineerd worden en waar je vaak tijdens de propedeuse nog kan kiezen/wisselen.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Doe een beroepskeuzetest en probeer zo te achterhalen wat je later als beroep wilt gaan doen. En zoek daar vervolgens een passende opleiding voor.
Ik neem aan, dat op school ook iemand is die je hierbij kan helpen, zoals een decaan.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Wat je het beste kan doen, is nadenken en zoeken op basis van de volgende twee vragen/aspecten::
-Waar ben je goed in (op school en daarbuiten)?
-Wat vind je leuk om te doen (op school en daarbuiten)?
Vooral dat laatste is van belang; kies iets wat je leuk vindt, want anders houd je geen enkel beroep lang vol.
En verder; kijk niet alleen naar universiteit, maar ook naar HBO. Beter een passende HBO studie dan een vervelende uni-studie. En als je er echt niet uit komt, neem dan een tussenjaar.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Die open dagen zijn leuk om het gebouw te zien en of het ver fietsen is naar faculteit/sport/uitgaansleven. Niet om er achter te komen welke studie geschikt is voor je.