Wat is de kortste weg van vmbo-kader naar het hbo?

Ik weet dat je gewoon kader>TL>havo>hbo kunt doen maar ik weet niet hoe lang dat zou kunnen duren. Ik denk dat ik ook gewoon mbo 4 en dan hbo kan gaan doen maar ik ben een beetje bang dat het mbo 4 te makkelijk wordt en ik weet nog steeds niet welke mbo opleiding ik wil volgen.
Ik was in september jarig en ik ben nu 17, ik zit op vmbo-kader vierde jaar

Welke route zou het kortste kunnen zijn ?

Ik heb wel gehoord dat als ik mbo 4 ga doen ik heb een grotere kans op de arbeidsmarkt
Ik wil graag het kortste route omdat ik vind dat hbo doen tijdens werk niet handig is, en graag full-time wil studeren voor een diploma.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.6K
Utrecht
5 jaar geleden
Je denkt dat MBO4 te makkelijk voor je gaat zijn. Waar baseer je dat op?
Mijn vraag is dan: hoe ben je dan op VMBO-kader terecht gekomen en wat voor cijfers haal je daar (bijv. overgang 3 naar 4)?

Antwoorden (1)

De kortste weg is via het mbo:
Mbo-4: drie jaar

De andere route:
TL: 2 jaar
Havo: 2 jaar
Totaal: 4 jaar

Er is geen snellere route. Met de mbo-route heb je in ieder geval een bruikbaar diploma, mocht het hbo toch niet lukken. Waarom ben je trouwens bang dat mbo te makkelijk gaat zijn? Het sluit aan op tl, een niveau hoger dan waar je nu zit.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan je voor MBO-4 kiezen of moet je goed gemiddeld hebben voor alle vakken ?
Is TL 2 jaar of verschilt het per school ? Ik dacht dat 1 jaar TL en dan 2 jaar Havo.
Ik weet nog niet welke MBO opleiding ik wil doen.
MarBet
5 jaar geleden
Je cijfers doen er voor toelating niet toe, wel zal het je afgeraden worden als je cijfers maar net voldoende zijn, want dat is een signaal dat mbo 4 wat hoog gegrepen is.
Maar als jij ervan uit gaat dat mbo 4 te makkelijk voor je is, zullen je cijfers nu vast behoorlijk hoog zijn en zal dit dus niet aan de orde zijn.
MarBet
5 jaar geleden
Als mbo 4 trouwens alleen je opstap is naar hbo ,zou ik me focussen op hbo qua studiekeuze en dan kijken welke mbo opleiding daarop aansluit.