Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil een sport/voetbalcommentator worden, hoe word ik dit?

Mijn ambitie is om een sportcommentator te worden, met een lichte voorkeur naar het voetbal. Ik ben een jongen van zestien dus heb ik vanzelfsprekend minder ervaring over opleidingen..... enzo. Ik wil graag werken bij een van de volgende kanalen: Fox, NOS, Sport 1 , SBS , of Eurosport. Mijn vraag is dus hoe ik mijn ambitie kan bereiken. Graag ontvang ik antwoorden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.3K
Antoni
8 jaar geleden
Ken je de informatie van deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Commentator al? Misschien voor jou handig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik adviseer je om dan HBO Journalistiek te behalen en dan te solliciteren op vacatures en open sollicitaties te sturen. Probeer nu al je CV te vullen met werkgerelateerde dingen, denk aan trainer, stage bij journalistiek iets. Zorg daarnaast dat je erg goed bent/word in presenteren en probeer alle sporten te volgen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Commentator vind je (onder meer) deze informatie:

"Beroepsprofiel commentator

Een commentator is iemand die een sportwedstrijd live van commentaar voorziet. Hoewel commentaar natuurlijk door iedereen geleverd wordt en kan worden over ieder denkbaar onderwerp, wordt de term ‘commentator’ vrijwel uitsluitend gebruikt voor sportcommentaar. Doordat het commentaar en de bijbehorende research meestal geen volledige baan oplevert doen veel commentatoren het werk naast ander werk, tenzij ze zich verbreden naar meerdere sporten of simpelweg genoeg voor die paar uur betaald krijgen om van rond te komen. Bekende bezigheden van commentatoren naast commentaar geven zijn het analyseren van wedstrijden (voor- en nabeschouwen) in televisieprogramma’s, het interviewen van sporters of het schrijven of anderszins werkzaam zijn voor een journalistiek medium.

Een belangrijke vereiste voor het geven van goed commentaar is het doen van goed onderzoek, en het bijhouden van kennis. Een commentator dient de sport nauwkeurig te volgen, zodanig dat hij of zij altijd meer weet van het spel en de spelers op het veld dan de kijker of luisteraar thuis; de commentator moet iets toevoegen aan de beleving van de toeschouwer of toehoorder. Uiteindelijk zal dit meer tijd in beslag nemen dan het werkelijke commentaar leveren zelf, hoewel dit voor veel commentatoren een grensgebied is tussen werk en hobby."

"Opleidingen tot commentator

Commentatoren worden vaak aangenomen op basis van hun kennis van de sport. Vaak zijn commentatoren dan ook oud-sporters of mensen die op een andere manier veel met de betreffende sport in aanraking zijn gekomen. Hoewel vaardigheden als beheersing van de Nederlandse taal en natuurlijk een heldere, duidelijke stem belangrijke vereisten zijn is er in principe geen opleiding nodig. Een opleiding in bijvoorbeeld de journalistiek ligt wel voor de hand, vanwege de journalistieke basisvaardigheden die daar worden geleerd.".

Een opleiding in de journalistiek wordt dus aangeraden, maar lijkt niet voor iedere commentator per se nodig te zijn.
(Lees meer...)
Antoni
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding