Kan ik BBL volgen op een niet " erkend leerbedrijf"?

Hallo, ik werk op een bedrijf al een tijdje, en ik zit wel goed waar ik werk, maar ik wil graag weer naar school gaan, maar war ik werk, zijn ze geen " erkend leerbedrijf ", en ze gaan ook niet worden want het kost geld, maar je kan alleen bbl opleiding volgen als je bij een erkend leerbedrijf werkt.

Mijn vraag is of ik een papier of iets anders kan aantonen op mijn school dat ik gewoon stage kan lopen maar zonder dat het bedrijf een erkend bedrijf moet worden ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.4K
MarBet
5 jaar geleden
Ik lees op de site van sbb nergens dat het geld kost om erkenning aan te vragen. Nu ben ik bij dat stukje zelf niet betrokken, dus kan zijn dat ik dat gewoon niet weet, maar vraag me dus af of dit klopt. Het lijkt mij namelijk wat vreemd, omdat goeie stageplekken nodig zijn voor goed onderwijs.
In elk geval mag je niet stage lopen op een bedrijf dat niet erkend is. Als ik jou was zou ik eens contact zoeken met de school waar je de opleiding zou willen doen. Mogelijk kunnen zij in overleg met het bedrijf iets in gang zetten.

Antwoorden (1)

Nee.

Het "erkend leerbedrijf" zijn, is wezenlijk voor de stage. Je bent geen goedkope werknemer maar iemand die het vak gaat leren. Daar moet het bedrijf tijd aan besteden en ja, dat kost tijd - en dus geld. Maar je hebt recht op kwaliteit.

Als erkend leerbedrijf voldoet u aan de volgende voorwaarden:

    U biedt de student een goede en veilige werkplek die aansluit bij zijn opleiding. Daar oefent de student het beroep uit waarvoor hij in opleiding is, met de werkprocessen en werkzaamheden die daarbij horen.

    U stelt een praktijkopleider aan die de eisen van de opleiding kent en in staat is de student op de werkvloer op te leiden en te coachen. U maakt tijd, ruimte en middelen vrij om de praktijkopleider zijn taak te laten uitvoeren.

    U bent bereid om samen te werken met de school en SBB en u verstrekt daartoe de benodigde informatie.

    U gaat akkoord met vermelding van uw bedrijfsgegevens op Stagemarkt.nl, de website waar studenten een leerplaats (stage of leerbaan) zoeken in het mbo."
Advies: leg de situatie tijdig voor aan je stageadres en aan school want het zou zonde zijn als je straks geen diploma krijgt omdat je stage niet aan een wettelijke eis heeft voldaan. Dan heb je "voor niks gewerkt".
Nog even voor de volledigheid:
De stage die je doet bij een BBL-opleiding op het mbo heet officieel beroepspraktijkvorming (bpv). Bpv moet altijd gevolgd worden bij een erkend leerbedrijf.
Op middelbare scholen komen ook eens stages voor (denk aan snuffelstages) maar die zijn geen bpv en hoeven ook niet bij een erkend leerbedrijf te worden gevolgd.
Een bpv dus wel.
Toegevoegd op 09 september 2018 04:59: tekst
Computoon