ben ik te oud om naar de universiteit te gaan?

Als ik HBO heb afgerond ben ik 25, en daarna wil ik de bachelor rechtsgeleerdheid gaan doen, die kan ik afronden op 28 jarige leeftijd, maar ik vraag me af of dit te oud is? omdat ik eventueel ook nog een 1 jarige specialisatie kan doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Besef wel dat je nu het instellingscollegegeld moet gaan betalen. Aan de UvA is dat €7600/jaar:
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/praktische-zaken/collegegeld/collegegeld.html
MarBet
5 jaar geleden
Freekfluweel, dat geldt alleen als je een opleiding van hetzelfde niveau doet. DennisN wil na hbo naar de universiteit, dus valt dan niet onder die regeling en betaalt volgens mij gewoon het normale tarief. Ik dacht dat er wel iets met leeftijd was, maar kan dat niet terugvinden. Ik denk dat dat om studiefinanciering gaat, daar heb je na je 30e(?) geen recht meer op dacht ik. Maar dat heb je sowieso al niet meer waarschijnlijk.
En of je te oud bent? Waarschijnlijk zijn de meeste van je studiegenoten wel jonger, maar je zult lang niet de enige zijn. Als je klaar bent, ben je nog steeds best wel jong, hoewel het wel handig is om alvast zoveel mogelijk gerelateerde werkervaring op te doen, want daarmee maak je jezelf aantrekkelijker voor de arbeidsmarkt en leer je bovendien wat je sterke en minder sterke punten zijn.

Antwoorden (2)

Je bent niet de enige die op die leeftijd op de uni zit. Gewoon doen en halen dat is belangrijker. Dus nee je bent niet te oud.
ronron1212
5 jaar geleden
Het recht om te studeren is niet leeftijdsgebonden. Ik ben zelfs al 47 en kon aankomende september nog aan de TU-Delft gaan studeren, ware het niet dat het mij net niet op tijd lukte om vooraf nog het vereiste aantal vakken op VWO-niveau weg te werken. Daarom ga ik het volgend jaar doen.