Ik ga stage lopen een aantal maanden. Heb ik dan recht op een vergoeding van de overheid etc.?

Ik ga stage lopen een aantal maanden maar ik krijg er geen vergoeding van. Dit betreft niet tijdens school. School is allang afgelopen maar het bedrijf wilt eerst een tijdje aankijken of ik het aankan. Maar daarnaast hou ik natuurlijk wel mijn rekeningen over die ik moet betalen. Is hier iets speciaals voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Stage is als school. Om stage te lopen moet je namens die opleiding en onder begeleiding van die opleiding stage lopen. Anders is het geen stage maar een proeftijd of een werkervarings plek. Tijdens een echte stage heb je ook recht op studiefinanciering en dat soort zaken. Dát moet daar je inkomsten bron zijn. Ik begrijp uit je verhaal dat er geen sprake is van een echte opleiding. Dan hebben we dus te maken met vrijwilligerswerk, of een werkervaringsplek. Daarvoor zijn regelingen voor bij de bijstand. Niet elke plek is zomaar geschikt en erkent door de bijstand. Zij moeten jou ook geschikt voor die plek vinden en meer van dat soort zaken. Hiervoor zou ik eens met de betreffende ambtenaar gaan praten. Ik krijg echter het gevoel dat de werkgever je op een onbetaalde baan wil zetten en je een worst voor wil houden van "misschien komt er wel een vaste baan uit voort". Ondertussen mag jij voor nop aan de slag. En protesteer je dan vlieg je er uit. Daar hebben we een naam voor dat is slavernij en dat is verboden ! Wat wél mag is je een betaalde baan aanbieden met een proeftijd van een maand. Jij krijgt dan loon en zowel je werkgever als jij mag de samenwerking zonder opgaaf van redenen opzeggen.

Je zou wel kunnen vragen of je een reiskostenvergoeding kunt krijgen. Iets is beter dan niets.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100