Ik ga stage lopen een aantal maanden. Heb ik dan recht op een vergoeding van de overheid etc.?

Ik ga stage lopen een aantal maanden maar ik krijg er geen vergoeding van. Dit betreft niet tijdens school. School is allang afgelopen maar het bedrijf wilt eerst een tijdje aankijken of ik het aankan. Maar daarnaast hou ik natuurlijk wel mijn rekeningen over die ik moet betalen. Is hier iets speciaals voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
nee dat heb je niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijk verdacht veel op een gewone vacature omdat je schrijft dat de werkgever het eerst een tijdje aan wil kijken.
Betekent dit dat als het bevalt,je werkgever je in dienst neemt?
Als dit zo is dan vind ik de stage raar want er is altijd zoiets als een proefmaand,maar wel betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar is de proeftijd voor, om te kijken of je geschikt bent voor de baan, tijdens je proeftijd kun je zonder opgaaf van redenen ontslag nemen en kan de werkgever je zonder opgaaf van redenen ontslaan, in de proeftijd krijg je gewoon betaald. Stage is bedoeld voor mensen die een opleiding volgen of een uitkering ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegenwoordig kom je niet zonder ervaring aan een baan. Op deze manier te werken kun je mooi ervaring opdoen. Ik ken wel meer mensen die dat doen, eigenlijk werk je vrijwillig, en het is ook iets dat je niet te lang moet doen.
Onbetaald werkervaring opdoen noemen ze dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga een gesprek aan met de bijstand . Succes
ronron1212
9 jaar geleden
Als het omgaat dat je daarmee zo genaamd een baan kan krijgen bij goed bevinden is dit wel een raar voorstel. Zo genaamd stage en geen geld. Vrijwiligerswerk dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je helemaal geen inkomen en woon je nog thuis want iets meer uitleg zou wel handig zijn.
fisbel
9 jaar geleden
@ridiculous:
Mee eens. Als je bij een werkgever werkt, krijg je loon. Als dat niet zo is doe je onbetaald werk. Dat mag niet zomaar. Er moet een goede reden zijn waarom de werkgever jou niet betaalt. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn als je een stage loopt voor je opleiding. Meestal krijg je dan wel een stage-vergoeding. Maar omdat je nog aan het leren bent en de werkgever extra tijd steekt in jouw begeleiding, heb je nog geen recht op loon.
Onbetaald werk kan ook onderdeel zijn van een re-integratietraject. Bijvoorbeeld op een werkervaringsplek gaan kijken of je een bepaald soort werk leuk vindt. Of om te oefenen met werknemersvaardigheden zoals op tijd komen, je werk afmaken en omgaan met collega's.
http://www.eigenboontjes.nl/werken/werk_dat_bij_jou_past/onbetaald_werk__stage__werkervaringsplek_

Antwoorden (2)

Stage is als school. Om stage te lopen moet je namens die opleiding en onder begeleiding van die opleiding stage lopen. Anders is het geen stage maar een proeftijd of een werkervarings plek. Tijdens een echte stage heb je ook recht op studiefinanciering en dat soort zaken. Dát moet daar je inkomsten bron zijn.

Ik begrijp uit je verhaal dat er geen sprake is van een echte opleiding. Dan hebben we dus te maken met vrijwilligerswerk, of een werkervaringsplek. Daarvoor zijn regelingen voor bij de bijstand. Niet elke plek is zomaar geschikt en erkent door de bijstand. Zij moeten jou ook geschikt voor die plek vinden en meer van dat soort zaken. Hiervoor zou ik eens met de betreffende ambtenaar gaan praten.

Ik krijg echter het gevoel dat de werkgever je op een onbetaalde baan wil zetten en je een worst voor wil houden van "misschien komt er wel een vaste baan uit voort". Ondertussen mag jij voor nop aan de slag. En protesteer je dan vlieg je er uit. Daar hebben we een naam voor dat is slavernij en dat is verboden !
Wat wél mag is je een betaalde baan aanbieden met een proeftijd van een maand. Jij krijgt dan loon en zowel je werkgever als jij mag de samenwerking zonder opgaaf van redenen opzeggen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ Lijkt me een schandalige actie van die "baas" en dan na een maand zeggen (als zijn met verlof zijnde personeel weer terug is) "helaas je voldoet toch niet aan de eisen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad en terecht dat je dan geen geld krijgt, anders krijg je massaal werkgevers die dit soort "stages" gaan aanbieden en misbruik ervan gaan nemen. Tip voor de vragensteller: blijf weg van dit soort figuren. Alleen als je nieuwe dingen enz. moet je stage lopen. Kijken of je het aankan klinkt niet als een stage, het klinkt als slavernij. Van een stage moeten beide prtijen voordeel hebben en ik zie weinig voordeel voor jou hier...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine nuancering overigens: stage hoeft niet perse onder de opleiding en begeleiding daarvan. Het kan best na afloop, maar het moet je wel een voordeel bieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
misschien vervelend maar weer mijn vader: bij hem lopen ook mensen die aan de gang willen en die lopen dan mee met oudere vakmensen. ze krijgen wel een vergoeding maar geen flink salaris. Wat een stage nemer mij vertelde is dat zij een aanvulling krijgt van de uwv. Misschien is dat te proberen. maar let op dat je niet misbruikt wordt voor gratis te werken en straks gewoon weg moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HenrikeWitte, dat is precies waar ik ook voor waarschuw. Indien je iets leert kan het een stage zijn, maar als je er niks leert (je leert in elke baan wel iets, maar niet altijd perse significant) en gewoon fulltime werkt en omzet draait voor de werkgever. Tja, dan is het geen stage. Ervaring opdoen kan wel stage zijn. Maar uit de beschrijving van de vragensteller blijkt dat de werkgever wil kijken of de stagenemer het "wel aankan". Dat duidt op een verborgen proeftijd en niet op een werk-leer ervaring of iets dergelijks. M.a.w. de werkgever van vragensteller wil een gratis medewerker. Tja, terecht dat we dat niet subsidieren, anders zou er veel verdringing op de arbeidsmarkt komen en behandelen we werknemers erg slecht. Bovendien, waarom zou de maatschappij moeten opdraaien voor een werkgever die een slecht business model heeft of meer winst willen maken? Dat de maatschappij bijdraagt aan sociale voorzieningen voor mensen die zelf niet kunnen rondkomen is natuurlijk meer dan prima, maar personeel als stagair en op de loonlijst zetten voor een loon van 1 a 2 euro of minder per uur. Tja, dat lijkt me geen idee. Dat is gewoon uitbuiting. We hebben het minimumloon met een reden. En het minimumloon is eigenlijk voor mensen al te laag en dat wordt aangevuld met toeslagen. M.a.w. minder dan het absolute minimumloon kan nooit voordelig zijn...
Je zou wel kunnen vragen of je een reiskostenvergoeding kunt krijgen. Iets is beter dan niets.