Ik ben zonder ondertekening van een contract aan het werk, het uurloon is mondeling afgesproken en geen urengarantie. Mag dit?

Omdat ik wanhopig op zoek ben naar werk, ben ik bang dat men mij niet meer nodig heeft als ik 'moeilijk' ga doen. Maar nu is het ook niets. Ik heb geen urengarantie en er is geen contract. Op de loonverklaring die ik moest invullen, zou men achteraf het bruto uurloon zelf nog wel invullen. Is dat gebruikelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat er anderen zijn die kunnen getuigen dat je daar werkt en gewerkt heb.
Werk je op uurloon maak dan een dag of weekbriefje en laat dat aftekenen. Dan heb je tenminste wat op papier...het minimumloon moet dan sowieso betaald worden.

Het beste antwoord

Dat is niet gebruikelijk, dat is misbruikelijk...

Je staat nu bloot aan fraude (want je hebt iets ondertekend waar achteraf nog wat wordt ingevuld, en je hebt daar geen grip meer op). Je hebt geen contract. Of er van jouw loon inhoudingen worden afgedragen, is maar helemaal de vraag.

Ik kan me voorstellen dat je in een heel moeilijke situatie bent terecht gekomen, maar je zult wel degelijk er achteraan moeten. Ga naar de administratie, en vraag een kopie van de door jou ondertekende loonverklaring. Vraag naar je arbeidsovereenkomst, naar de rechten en plichten die er in staan.
Als je dat netjes vraagt (dus niet in beschuldigende toon) dan is er niets aan de hand en krijg jij meer zekerheid. Als ze dit niet willen geven, dan weet je zeker dat er iets fout zit en moet je zsm afscheid nemen van deze 'werkgever'.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@itsme, dank je. Ik ga zeker informeren en niet op beschuldigende toon ;-), Dat moet ook wel want ik heb niet eens werkbriefjes die afgetekend worden. Het zal hopelijk loslopen! Ik voel me zo oliedom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord heb ik gebruikt en ook doorgegeven aan collega's. We weten nu waar we aan toe zijn. Dank!

Andere antwoorden (2)

Nou nee niet echt gebruikelijk. Mondelinge overeenkomsten zijn net zo bindend als schrifelijke, alleen moeilijk te bewijzen vandaar dat mem het liever op papier zet.

Ik zou minimaal vragen naar je uurloon. Dat is een hele normale vraag. Als ze dat niet willen geven dan zou ik per direct stoppen, waarschijnlijk hebben ze dan niet direct het beste met je voor.

Ben je al bij uitzendbureaus geweest voor werk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Paquita, dank je!
Mijn uurloon is mondeling afgesproken maar ik mocht zelf geen bedrag invullen op de loonverklaring.
En ja, ik ben al bij een uitzendbureau geweest, maar in mijn regio is weinig werk en dan ook nog slecht betaald. En ik ben al ouder en dat maakt je ook minder geliefd helaas?
Vraag een kopie van het door jou ondertekende formulier nadat er het loon (en de rest?) op is ingevuld.
Dat is geen wantrouwen maar zakelijk, omdat je mag weten waarvoor je hebt getekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hajete; ik ga inderdaad een kopie opvragen. Ben benieuwd wat de anderen gaan doen, want we zijn met meer! Dank voor dit advies.