Reiskosten woon/werkverkeer

Mijn partner heeft net een nieuwe baan. Tijdens de sollicitatiegesprekken is hem verteld dat hij reiskostenvergoeding krijgt en dus zijn kilometers woon/werkverkeer vergoed worden. Nu ontvangt hij voor het eerst zijn salarisstrookje en daarop staat een rond bedrag voor zijn reiskosten. Via mail informeert hij waarom het maar 100 euro is, hierop antwoorden zei dat ze maar max. 100 euro vergoeden (mits een aantal voorwaarden waar hij aan voldoet).

In zijn arbeidscontract staat niets over een max. X bedrag aan vergoeding(en). Ook staat het nergens in de reglementen.
Is dit niet misleidend van de werkgever???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jouw begrip van 'reiskostenvergoeding' is niet juist. Een werkgever mag voor woon werkverkeer een forfaitaire vergoeding geven, die los staat van de werkelijke kosten. Het is dus een tegemoetkoming in de kosten, maar de werkelijke kosten kunnen hoger maar ook lager zijn.
paulus811
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Nee, dat vind ik niet. Reiskostenvergoeding is een gangbare term voor een tegemoetkoming in de kosten. Het maakt daarbij niet uit of je op de fiets of per helikopter naar je werk gaat, dat mag je helemaal zelf weten. Maar de minder/meerkosten zijn wel voor eigen rekening. Voor incidentele kilometers gelden weer andere regels. Dan zijn de kosten wel gerelateerd aan het aantal kilometers, maar nog steeds niet aan de werkelijke kosten, die vrijwel dagelijks variëren in de benzineprijs. Woon-werk is niet incidenteel.
paulus811
13 jaar geleden
De reiskostenvergoeding moet overigens wel vermeld worden in het handboek personeel, zodat de verschillende regels en vergoedingen voor iedereen openbaar en transparant zijn. Maar alleen als er een handboek personeel is, want een bedrijf is niet verplicht dat beschikbaar te stellen.

Andere antwoorden (1)

Een werkgever is niet verplicht om reiskosten te vergoeden. Dat mag hij zelf bepalen. Op mijn werk vergoeden we maar tot 30 km. De eerste 10 zijn voor eigen rekening. Woon je dus meer dan 40 km verderop krijg je dat maximaal vergoed. Dan kom je dus idd op een bedrag van rond de 100 euro.