Hallo Ik ben in 3 sociaal en technische wetenschappen kan ik een advocaat worden?

Is dat een probleem dat in tso zet in niet in aso

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
jc54
5 jaar geleden
Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp je vraag niet......Wat is tso en wat is aso?
Antoni
5 jaar geleden
Aso en Tso zijn onderwijsvormen in Vlaanderen. Aso is Algemeen secundair onderwijs. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_secundair_onderwijs. Tso is Technisch secundair onderwijs. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Technisch_secundair_onderwijs.

Antwoorden (1)

Ja, je kan advocaat worden. Nee, het is geen probleem dat je in tso zit.

"In tegenstelling tot in Nederland, geeft elk diploma van het secundair onderwijs toegang tot de universiteit. Het diploma is vergelijkbaar met een Nederlands VWO-diploma.", zo staat vermeld op https://nl.wikipedia.org/wiki/Technisch_secundair_onderwijs.

Laat je in ieder geval informeren door een leerlingenbegeleider op je school over jouw mogelijkheden voor studies, zo raad ik je aan. Dat kan altijd extra informatie opleveren die handig kan zijn.
Antoni
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plaats reactie
Het verhaal op die wiki is niet goed geschreven: "In tegenstelling tot in Nederland, geeft elk diploma van het secundair onderwijs toegang tot de universiteit." Dat is gewoonweg onzin neem ik aan. Of zijn alle secundaire opleidingen VWO-achtige opleidingen? Ik snap niets van die wiki.
Antoni
5 jaar geleden
"Wie het secundair onderwijs met succes afmaakt krijgt na het zesde jaar ASO, KSO of TSO of na het zevende jaar BSO het diploma secundair onderwijs. Dit geeft van rechtswege toegang tot alle vormen van hoger onderwijs, uitgezonderd de studies waarvoor een numerus clausus of bijkomende toelatingseisen bestaan, zoals de academische opleiding arts of tandarts of bepaalde kunstopleidingen.", staat op https://nl.wikipedia.org/wiki/Secundair_onderwijs. Blijkbaar krijgt men bij afronding van andere vormen van secundair onderwijs geen diploma uitgereikt met de naam "diploma secondair onderwijs".
LeonardN
5 jaar geleden
Secundair onderwijs is toch hetzelfde als middelbaar onderwijs?! In Nederland is het toch ook ondenkbaar dat een VMBO'er direct naar een universiteit gaat.
Antoni
5 jaar geleden
Van de website begrijp ik dat er in Vlaanderen ook deeltijds secundair onderwijs is. In de deeltijdse leersystemen worden leren en werken gecombineerd. Die onderwijsvorm zal vergelijkbaar zijn met vmbo. Daarmee kan men dus niet naar de universiteit.
LeonardN
5 jaar geleden
Dan klopt toch niet de stelling:
"geeft elk diploma van het secundair onderwijs toegang tot de universiteit" Of mis ik nu wat? Of ontvang je na afloop geen diploma daarvoor?!
Antoni
5 jaar geleden
Ja, ik schreef al in een eerdere reactie: Blijkbaar krijgt men bij afronding van andere vormen van secundair onderwijs geen diploma uitgereikt met de naam "diploma secondair onderwijs". Ik ken de details van het Vlaamse onderwijssysteem niet, maar dit is wat ik begrijp uit de teksten van Wikipedia. Voor de rest kan ik er niets meer over zeggen.