kan Je van school gestuurd worden bij een entreen opleiding? Telt rekenen ook mee bij het examen?

Ik ga na de zomer een entree opleiding volgen alleen ik krijg een examen in november als ik die niet haal dan kan ik van school gestuurd worden dan zit ik zonder school wat moet ik doen??? Werken heeft dan ook geen nut heb ook geen certificaat behaalt op het praktijkonderwijs op me vorige school

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit lijkt mij hoe school werkt toch? Gewoon je best doen en altijd onthouden dat school een factor heeft op je leven, maar zeker niet levensbepalend hoeft te zijn. Ik heb 2 HBO-opleidingen gevolgd en ben met alle twee gestopt. Heb uiteindelijk een baan gevonden bij een webshop, ben doorgegroeid binnen het bedrijf en ik heb het nog nooit zoveel naar mijn zin gehad in mijn leven!
ronron1212
5 jaar geleden
Hoe oud ben je ?
Ivana
5 jaar geleden
Zonder diploma's kan een mens ook slagen in zijn leven. Je hoeft geen genie te zijn om waardevol te zijn. Gewoon je best doen, dan ben je jezelf en wordt je gelukkig, hoe dan ook.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bespreek dit met je (laatste) mentor van de praktijkschool, de praktijkschool is, voor zover ik weet, verplicht je nog 2 jaar te begeleiden nadat je de praktijkschool hebt verlaten. Mogelijk kun je terug naar de praktijkschool om alsnog het certificaat te halen mocht deze entreeopleiding niet lukken, of kun je binnen het MBO overstappen naar een andere richting, mocht de door jou gekozen richting te moeilijk blijken. Zolang je geen startkwalificatie hebt, ben je leerplichtig en moet er samen met jou gezocht worden naar een mogelijkheid om je startkwalificatie te halen, of de praktijkschool met minimaal een certificaat op zak op je achttiende te verlaten. Ga dus, eventueel samen met je ouders, in gesprek met de betreffende scholen en bespreek de eventuele mogelijkheden.

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat je een examen krijgt, maar een beoordeling. Het gaat hier om het bindend studieadvies. Bij de entreeopleiding krijg je die uiterlijk na vier maanden. Dat is een landelijke regeling. In de periode ervoor wordt gekeken naar hoe je het doet op school. Er wordt gekeken of je leerbaar bent en in staat bent je entreediploma te halen. Dat bepalen ze op basis van hoe goed je je ontwikkelt. Je kunt op de school navragen waar ze precies naar kijken.
Als je een negatief bindend studieadvies krijgt, kan het zijn dat je nog wel in een andere profielrichting verder kan gaan, maar het kan ook zijn dat je helemaal moet stoppen. Dat gebeurt als het goed is alleen als dit het beste is voor jou. Want als het niet lukt om de opleiding te doen, dan kan het soms beter zijn om (onder begeleiding) te gaan werken. Het is niet zo dat er dan niets meer voor je geregeld wordt. De gemeente is uiteindelijk verantwoordelijk, maar de school heeft nog 8 weken de plicht om actief naar een plek voor je te zoeken.
Bij de entreeopleiding tellen de cijfers voor Nederlands en rekenen nog niet mee voor de diplomering. Je moet het wel doen, maar je hoeft geen voldoende te halen. Haal je wel voldoendes op niveau 2f, dan kun je bij doorstroom naar niveau 2 vrijstellingen krijgen.