Kan je veel voordeel uit halen als je voorkennis hebt van een studie?

Ik ben nu 17 en wil binnen een goeie 3 jaar naar de hogeschool om psychologie te beginnen, en neuropsychologie als afstudeerrichting.

Ik zit nu in bso (hout) dus weet totaal niks af van studeren enzo. (Nog nooit eerder gedaan)

Ik ben recent begonnen met boeken lezen alsook het studeren van de basis van de hersenen om zo toch zo veel mogelijk voorbereid te kunnen zijn.

Wat nu als ik leerstof leer van boeken die mijn broer moest leren van de uni (zoals sociale psychologie), kan ik hier een voorsprong uit halen qua studeren enz? Of als ik de basis ken van delen van de hersenen bv

Ik ben bezig (zoals reeds in de bijlage te zien is) met samenvattingen te maken over de basis van de hersenen om zo af en toe, op de bus o.a, woorden te leren en te bestuderen. Het bovenste deel van het voorbeeld ken ik al uit het hoofd. Is het verstandelijk om dit door de jaren blijven te doen, of is dat juist net te vroeg?

Mijn bedoeling is om zo veel mogelijk voorkennis te behalen, zoals bv al het boek te lezen van mijn broer, alsook andere nuttige en informatieve boeken.

Kan ik hier veel voordeel uit haken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (2)

J, dat heeft zeker zin, al is het bescheiden.
Belangrijker is dat je hiermee ontdekt of dit echt je interesse heeft.
6 jaar geleden
Ja, daar kan je voordeel uit halen, al zal dat voordeel beperkt zijn. Wetenschappelijke kennis en inzichten veranderen (over het algemeen) namelijk snel. Het zal je dus alleen voordeel opleveren als je informatie leert die al lange tijd onveranderd en onomstreden is. Daar komt bij dat ook het curriculum van een studie, dus de specifieke keuze die de docenten maken uit de lesstof die zij aan studenten zouden kunnen onderwijzen, regelmatig verandert.
Antoni