Welke opleidingen kan ik het beste volgen om dokter te worden?

Hoi,

Ik ben een 17 jarige meisje, met vrij weinig tot geen motivatie om naar school te gaan. Ik weet ook niet wat ik later als werk wil doen of welke opleidingen ik wil volgen.

In het kort wil ik eerst mijn voorstudie vertellen:
Juli 2016 - theorie diploma behaald.
September 2016 - begonnen aan opleiding Financiële beroepen N4, niet afgemaakt!
September 2017 - begonnen aan Apothekersassistente N4, nu mee bezig, maar ga ermee stoppen.

Tot nu toe heb ik dus al 2 MBO-opleidingen geprobeerd maar eerlijk gezegd vind ik dat het MBO niet bij mij past, daarom wil ik volgend jaar eerst een tussen jaar nemen en dan een een-jarige HAVO-traject volgen of het traject binnen twee jaar afronden (afhankelijk aan financiële zaken).

Ik wil later dokter worden (dat denk ik nu tenminste), alleen ik weet niet welke opleidingen ik moet volgen na het behalen van een theorie diploma.

Hierbij mijn vraag aan u is: Welke opleidingen moet ik volgen tot dat ik dokter kan worden?
Het liefste wil ik een BBL opleiding doen want ik vind het praktijk leuker dan theorie. Dat houd me tenminste bezig i.p.v. saai in klas te zitten niksen.

- btrpgl

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
18.1K
bamibal
6 jaar geleden
Om dokter (arts) te worden moet je in ieder geval VWO gedaan hebben en daarna nog een lang universitair traject volgen. Of dat voor jou haalbaar is, moet je zelf inschatten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reacties. Dit gedurende jaar ga ik doorzoeken wat het beste bij mij past. Arts worden lijkt me wel leuk en ik denk wel dat ik zelf genoeg capaciteiten heb om het te halen. Dat ik het niet op school heb bewezen is een ander verhaal. De conclusie die ik trekt is het beste om: op het VAVO-academie een HAVO-, en VWO-diploma te behalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De conclusie die ik trek* is het beste om:
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@vijfmeter Arigatoo ~~ senpai =^-^= @elder161J Ben ook van plan om een HAVO-, en VWO-diploma te behalen. > zoals ik al schreef in mijn laatste reactie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het op jonge leeftijd kiezen van iets waar je na de opleiding(en) zo'n 40 jaar je geld mee moet gaan verdienen is lastig. Je hebt nu twee opleidingen geprobeerd en niet afgerond. Wat is daarvoor de reden? En waarom denk je dat je wel de opleidingen tot arts uiteindelijk zult halen/afronden? "Wel leuk" en "denk ik nu" zijn niet de meest ideale argumenten op aan een opleiding te beginnen. Veel opleidingen, zeker HBO, zijn voor zover mij bekend vooral theoretisch.
Misschien goed om eerst eens (met hulp) te achterhalen wat je echt wilt (worden) en of dat haalbaar is met jouw wensen / eisen daarin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
is het een idee om een beroepskeuzetest te doen?
want je wilt dit nu wel, maar volgend jaar wil je misschien weer wat anders.
en als ik het zo lees heb je nog een hele lange en moeizame weg te gaan!
zo`n test geeft je een idee wat er allemaal mogelijk is.
je zou je ook kunnen laten testen of je een dergelijke studie wel aankunt
voor je nog een keer wordt teleurgesteld!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Obelix: Ik heb geen motivatie in mijn leven, ik leef gewoon tot de dag ik dood ga eerlijk gezegd. Ik ben een heel slimme meid alleen weet niet wat ik wil doen, ik weet niet waar ik wil komen in mijn leven. @anke1963: Vorig jaar heb ik een test gedaan om te gaan testen of ik MBO en het HBO aankan; tot conclusie kan ik iedere MBO-opleiding makkelijk afronden en daarna een HBO opleiding, mijn zwakke kant is talige opleidingen zoals juridisch. Ik heb ook wel paar beroepskeuzetests gedaan waar ik uit kom op grafische designer, media vormgever en ict-beheerder. Ik ga meer testen doen in de toekomst. Waarom dokter worden? Omdat ik een belangrijke rol wil spelen in deze samenleving. En natuurlijk om dat het top is om andere mensen te genezen.
Ik wil niet dood gaan zonder iets bereikt te hebben, vooral niet met deze capaciteiten.

Het beste antwoord

Om arts te worden moet je een universitaire studie geneeskunde studeren.
Deze bestaat niet in Een BBL- opleiding.

Toelatingseisen :

- vwo-diploma 2010 of later: profiel Natuur en Gezondheid met natuurkunde of Natuur en Techniek met biologie;
vwo-diploma 2010 of later: ander profiel; biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde mo

- hbo-propedeusediploma: biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde op vwo-niveau zijn behaald. Let op: in dit geval dien je een verklaring aan te vragen bij de Toelatingscommissie om te kunnen starten met de opleiding, zoals hieronder beschreven.
hbo-bachelorsdiploma: biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde op vwo-niveau zijn behaald. Voldoe je hier niet aan, dan ben je deficiënt.

- Colloquium doctum:
Als je 21 jaar of ouder bent en niet in het bezit van een diploma dat toegang geeft tot de universiteit (dus een vwo-diploma of een hbo-diploma), kun je een toelatingsexamen afleggen: het colloquium doctum.Het toelatingsexamen verschilt per opleiding en geldt alleen voor studenten met een Nederlandse vooropleiding.
Voor Geneeskunde bestaat het colloquium doctum uit toetsen voor de volgende vakken op vwo-niveau: biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde A of B en Engels. Voldoende beheersing van de Nederlandse taal is ook een vereiste.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dit is niet genoeg: Je moet ook aangenomen worden, en daarvoor een aparte toelatingstest doen. De kans op toelating is 1 op 3; Zie hier voor informatie: https://www.uu.nl/bachelors/geneeskunde/selectie
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Welke opleiding kan je het beste doen op de hbo voordat je door stroomt naar geneeskunde?

Andere antwoorden (1)

Dat ligt eraan wat voor soort dokter je wilt worden.
Wanneer je kiest voor een doktersassistente of verpleger moet je een 3 jarige MBO Niveau 4 opleiding afgerond hebben, hier zal je dan (helaas voor jou) hard voor moeten werken.
Wanneer je kiest voor Geneeskunde (chirurg, huisarts ect) moet je Universiteit afgerond hebben. Dit kan je doen door eerst MBO 4 af te ronden, daarna naar het HBO en tenslotte moet je de opleiding geneeskunde studeren.
Denk er nog goed over na want wanneer je geneeskunde wilt ga je nog veel moeten werken op school en dit gaat zeker niet lukken wanneer je geen motivatie hebt.