Waarom verstrekt DUO leningen aan studenten die dit niet nodig hebben?

Mijn dochter woont thuis, heeft geen kosten voor huur, levensonderhoud, ziektekostenverzekering. Ze verdient 500 euro per maand, krijgt 75 euro per maand van duo
Ze gaat naar school maar heeft nog geen 1 keer lesgeld betaald aan DUO. Ze vraagt en krijgt steeds uitstel.
Haar inkomsten zijn ruim voldoende om lesgeld te betalen maar zij maakt andere keuzes.
Haar schulden lopen maar op en DUO heeft haar nu ook nog een maandelijkse lening van van 500 euro verstrekt.
Ze heeft al verschillende schulden waarvan ze alleen het hoognodige aflost.

Zou DUO niet kunnen tellen?
Zelfs nu ze al 3 maal het geld van die maximale lening heeft ontvangen heeft ze nog geen cent schoolgeld betaald.
Ik snap dit echt niet.
Ze is volwassen voor de wet dus ouders mogen zich er niet mee bemoeien. Ze doet een opleiding nivo 1, dat weet DUO ook, terug betalen zal daarom ook lastig worden als ze eenmaal werk heeft gevonden.

Waarom verstrekt DUO leningen aan studenten die dit eigenlijk niet nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat de leningen een bron van inkomsten zijn voor de staat. Mensen komen daardoor in de problemen. Zo ook met snelle kredieten. Zo lang mensen nog even snel geld willen lenen houd het systeem zichzelf in stand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Één lening meer of minder maakt voor de staat weinig uit, lijkt mij zo. De ambtenaar die de beslissing heeft genomen deze dochter een lening te verstrekken, had ook een andere beslissing kunnen nemen. Voor de vraagsteller lijkt het mij juist belangrijk om te weten te komen, waarom in het geval van zijn of haar dochter (of in vergelijkbare gevallen) de beslissing is genomen, zoals deze genomen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lening weigeren maakt ze niet uit maar 1000 leningen wel. Alsof de ambtenaar gaat denken ;nee dat meisje heeft het niet nodig. Er zijn duizenden jongeren die na hun studie zwaar in de schuld zitten. Ze voldoet aan alle eisen en is volwassen. Ze kan hem ook weigeren de lening. Net als mensen 500 euro willen lenen met een kredietje. Mensen zijn jammer genoeg verantwoordelijk voor de keuze van een lening. Daarnaast heeft de moeder ook schuld. Ze hoeft niets te betalen aan mama. Dan krijgt ze ook nog een lening in haar schoot geworpen. Ze kan wel volwassen zijn maar zolang ze onder mama,s dak woont moet ze zich aan de regels houden. Stel grenzen. Als je een lening neemt mag je op kamers gaan wonen. Of kost en inwoning eigen ziektekostenverzekering enz betalen. Als ze 1000 euro per maand heeft en mama blijft haar voeden kleden en een dak geven dan leert ze nooit iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nu dat ze een verstandelijke beperking heeft dus is bovenstaande niet van toepassing en is ook niet rechtvaardig in deze situatie.
Omdat DUO niet kan weigeren een lening te verstrekken als klanten volgens de regels van DUO er recht op hebben. Ander voorbeeld: onze koningin krijgt ook AOW. Ze kan dat geld best missen maar heeft er recht op.
Computoon