Mag mijn baas me minder laten werken dan mijn contracturen?

Ik werk in de supermarkt als teamleider en heb sinds kort een vast contract voor 24 uren, afgelopen weken heb ik direct al meer dan contract gewerkt hierdoor heb ik overuren opgebouwd. Nou plant mijn werkgever me de komende weken minder dan contract in, mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij mag hij je wel indelen voor minder uren als hij je gewoon 24 uur betaald. Minder dan 24 uur betalen mag niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het dan niet verplicht gebruiken van vakantieuren?
Erna55
6 jaar geleden
Overuren zijn geen vakantieuren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat mag volgens mij wel, zo wordt het weer een beetje rechtgetrokken.
als je te veel overuren hebt, kun je heel veel vrij vragen, en zit je baas met een probleem...
d.w.z. als hij iedereen maar eindeloos zou laten overwerken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl
Bel ze even. Houd wel je contract bij de hand. Zij kunnen je verder helpen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Als je overuren gebruikt worden als tijd voor tijd mag dit. Je hebt een contract voor 24 uur. Dus 96 uur per periode. In de eerste en tweede week van de periode werk jij bijvoorbeeld 40 uur. Dan heb je al 80 uur gewerkt vann je 96 uur. Dan mag hij jou in de derde en vierde week voor 16 uur inplannen. Zo haal jij nog steeds je 96 uur en dit kost geen vakantie uren. MAAR als jij in periode 1 bijvoorbeeld 160 uur gebt gewerkt. En je krijgt 160 uur betaald. Dan mag hij jou niet in periode 2 minder inplannen en vakantie schrijven periode 1 te compenseren. Het kan wel zijn dat je overuren blijven staan als tijd voor tijd. Voorbeeld. Je contract is voor 96 uur. Jij werkt er 160. Eind van de periode krijg jij 120 uitbetaald. Dan staan er nog 36 overuren (tijd voor tijd) de periode daarna werk je 96 uur. Precies contract. Je krijgt 110 uitbetaald. Dan staan er nog 22 overuren. En de periode daarna werk jij 74 uur en je krijgt 96 uur betaald. Dan zijn je overuren op. Het mag dus wel. Maar let op dat je overuren wel goed worden bijgehouden (doe dit zelf ook) want in de detailhandel zijn overuren heel vaak ineens "magisch" verdwenen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Oh en als jij 12 weken achter elkaar boven contract werkt heb je recht op verhoging van contracturen. Wel even opletten want vakantie periode telt niet mee. Van die 12 weken worde dan het gemiddelde genomen en dat word dan je nieuwe uren. Dat is een RECHT en daarvoor hoeft GEEN nieuw contract in te gaan. Het is alleen een aanpassing in het huidige contract. Dus bullshit van "Ja meer uren contract dat betekent dat we weer voor een bepaalde tijd aan gaan." Niet accepteren.

Antwoorden (1)

In jouw contact staat een aantal uur per tijdseenheid (meestal per maand of per week).
Je baas moet binnen DIE periode je de uren toebedelen. Dus uren opgebouwd in de voorgaande periode mogen niet meegeteld worden.

Hij mag je wel minder inplannen en munder laten werken, maar hij moet je volgens de volle uren van je contact uitbetalen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Bijna goed. "Dus uren opgebouwd in de voorgaande periode mogen niet meegeteld worden." Dit mag wel als de overuren niet zijn uitbetaald. En gebruikt worden als tijd voor tijd.