Kan iemand met een proces-verbaal werken bij de overheid?

Onlangs ben ik, een meerderjarige, opgepakt wegens vernieling, om precies te zijn voor het spuiten van graffiti, en werd er een proces-verbaal opgemaakt. Voor de rest heb ik er niets meer van gehoord. Geen boete of een verschijning voor de rechtbank.

Dit was mijn eerste vergrijp dus afgezien van dit voor geval ben ik nog nooit in aanraking geweest met de justitie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (4)

Als het proces-verbaal gevolgd wordt door vervolging, en veroordeling dan krijg je m.i. een strafblad. Dat telt.

Afwachten en niet navragen bij justitie; de tijd werkt in je voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om bij de overheid te kunnen werken moet je een Verklaring Omtrent het Gedrag door het Ministerie van Justitie laten opmaken. Daarin wordt gecontroleerd of jij een risico voor de samenleving zou kunnen zijn. Dat gaat op grond van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens. Wat staat daar precies in:

Artikel 35
1. Onze Minister weigert de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag, indien in de justitiële documentatie met betrekking tot de aanvrager een strafbaar feit is vermeld, dat, indien herhaald, gelet op het risico voor de samenleving en de overige omstandigheden van het geval, aan een behoorlijke uitoefening van de taak of de bezigheden waarvoor de verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd, in de weg zal staan.
2. Indien de aanvraag betrekking heeft op een rechtspersoon betrekt Onze Minister mede in zijn oordeel de justitiële gegevens met betrekking tot strafbare feiten op naam van de rechtspersoon en van ieder van de bestuurders, vennoten, maten of beheerders van die rechtspersoon alsmede de gegevens met betrekking tot strafbare feiten waaraan artikel51, tweede lid, onder 2°, van het Wetboek van Strafrecht ten grondslag heeft gelegen.
3. Onze Minister betrekt niet in zijn oordeel de justitiële gegevens met betrekking tot de strafbare feiten die zijn afgedaan met een onherroepelijke vrijspraak.

Dus alleen als jij nog een keer een procesverbaal krijgt voor hetzelfde vergrijp, dan wordt gedacht dat dit een behoorlijke uitoefening van werk bij de overheid in de weg zal staan, en kan je niet bij die werkgever worden aangesteld. Laat dit dus een goede waarschuwing zijn!
Amadea
12 jaar geleden
Een proces-verbaal wil slechts zeggen dat er verslaglegging heeft plaatsgevonden. Proces-verbaal wordt ook opgemaakt bij een verkeersongeval, of bij een verhoor. Dat wil nog niet zeggen dat het gaat om een misdrijf.

Jij bent opgepakt, dat zegt wel iets meer. En toen? Je bent dus aangehouden en meegenomen naar het bureau. Ik neem aan dat je beschuldigd bent van vandalisme? Dat proces-verbaal is waarschijnlijk naar het openbaar ministerie gegaan, en misschien dat je daar nog van hoort. Op dit moment is er echter geen veroordeling (ook niet tot een boete of taakstraf) en zal het geen probleem zijn om bijvoorbeeld een verklaring omtrent gedrag te krijgen als je die nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een baan gaat vervullen waarbij een antecedenten onderzoek noodzakelijk is, zal er in eerste instantie een VoG [Verklaring omtrent Gedrag] verlangt worden. Vroeger werd dit een Verklaring Goed Gedrag genoemd.
Aangezien de wiki tekst al gekopieerd is zal ik me beperken tot wat er van belang is, dat is:

[...]aan een behoorlijke uitoefening van de taak of de bezigheden waarvoor de verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd, in de weg zal staan[...]

De rest is niet relevant. Dus, PER baan waarvoor jij zou solliciteren wordt er gekeken of de over jou bekende informatie [zoals een mogelijke veroordeling en ander aantekeningen [strafblad is ook een oude term die alleen nog in straattaal gebruikt wordt]] relevant is. Het kan dus heel goed zijn dat jij voor baan 1 een VoG krijgt, maar voor baan 2 niet.

Hoe zwaarder het onderzoek, hoe meer gegevens zullen er worden mee genomen, tot op mensen in jouw omgeving, directe kennissenkring en je financiele levensloop.

Het enige juiste antwoord is dus: hangt er van af. Ambassadeur zal je niet meer worden, raamambtenaar zonder problemen.