Krijg men gelijk een ww uitkering na ontslag,of moet men eerst de ontslagvergoeding opmaken?

een normale baan met een modaal salaris

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Beste Barcelonaman,

Ik begrijp dat je graag wilt weten wanneer het recht op een WW-uitkering ingaat als er sprake is van een ontslagvergoeding.

Ben je ontslagen via de kantonrechter? Dan gaat je ontslag meestal meteen in zonder rekening te houden met een opzegtermijn. In dat geval zal de rechter je werkgever vaak verplichten om je een ontslagvergoeding te betalen.
Als dat gebeurt, krijg je na je ontslag niet altijd direct een WW-uitkering.
Afhankelijk van de vergoeding die je krijgt, stelt UWV een fictieve opzegtermijn vast. Je WW-uitkering gaat pas in na deze fictieve opzegtermijn.

Actuele informatie over recht op WW bij een ontslagvergoeding vind je hier: http://tinyurl.com/3y8d6qk

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wordt de gouden handdruk gekort op uw WW-uitkering?

Op grond van de huidige regelgeving wordt een gouden handdruk zowel bij uitbetaling ineens, als via een
stamrecht niet gekort op een WW-uitkering.

Een werknemer die met behulp van een door het UWV WERKbedrijf (voorheen het CWI) afgegeven ontslagvergunning wordt ontslagen, heeft recht op een WW-uitkering. Deze uitkering gaat in vanaf de eerste werkloosheidsdag, mits de juiste opzegtermijn in acht wordt genomen en er geen sprake is van verwijtbare werkloosheid.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk +1
Bovenstaande klopt. Het wordt niet gekort
Maar... je ww uitkering gaat wél later van start.
Stel je krijgt vergoeding van 3 maand mee, dan gaat je ww pas lopen na deze 3 maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WW staat buiten alle inkomsten zoals ontslagvergoeding en waarde van je huis. Als je in de bijstand komt gaat dat wel tellen, dus laat je goed voorlichten hoe je geld het beste rendeert. Vastzetten in stamrecht of welke constructie tegenwoordig ook maar geldt
anneliez
13 jaar geleden
In principe wordt de vergoeding die je krijgt niet gekort, maar dat betekent nog niet dat de uitkering meteen in gaat.
Als je ontslag hebt gekregen van het bedrijf doordat je samen "eruit bent gekomen" dus met een beëindigingsovereenkomst (event. met vergoeding), dan geldt als opzegtermijn de opzegtermijn van de werkgever en niet de opzegtermijn die jij in je arbeidsovereenkomst hebt staan. De mensen waarmee ik beëindig die hebben soms wel een half jaar opzegtermijn. Als je dan na het tekenen meteen naar het uwv wordt gestuurd met de boodschap over 1 maand betalen we je niet meer, dan moet je de overige 5 maanden zelf zien door te komen. Het uwv berekent namelijk die opzegtermijn en telt die op bij de datum van ondertekening en daarna gaat pas je uitkering in.
Krijg je ontslag via een vergunning van het CWI dan moet de werkgever de opzegtermijn aanhouden, maar dan krijg je meestal geen vergoeding, dus dat zal hier wel niet het geval zijn.
Ontslag via de kantonrechter betekent dat de rechter zelf de datum van beëindiging bepaald. Die is meestal erg kort (bijv. 1 maand opzegtermijn) en dan is de vergoeidng die je krijgt nodig om de overige maanden weer door te komen.
Het is misschien een beetje ingewikkeld, maar als je precies wilt weten wat bij jou geldt, mag je me een pb sturen dan zal ik het toespitsen op jouw geval.