Hoe om te gaan met stress en 'angst'? Zie uitleg

In september moet ik 12 dagen achter elkaar werken. Het zijn hele lange dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Vanzelfsprekend korte nachten.
Geen enkele vrije dag of uitslaapochtend ertussen.

Het betreft heel verantwoordelijk en geconcentreerd werk. Ook MOET ik vrolijk en representatief zijn.
De tevredenheid van een grote groep mensen (veel meer dan 1000 personen!) staat of valt met mijn functioneren.
Daarnaast nog alle voorbereidingen; dus eigenlijk ben ik er meer dan 12 dagen mee bezig.

Ik zie er nu al tegenop. Ga ik dit fysiek volhouden, ga ik dit mentaal volhouden? Vragen en situaties zoals "Wat als..." spelen nu al door m'n hoofd; wat als ik hoofdpijn krijg? wat als ik moe wordt en me niet meer kan concentreren? wat als ik dichtklap of een black-out krijg? wat als m'n nek en schouders zeer doen van de spanning?

Ik zie er als een berg tegenop. Men verwacht veel van mij. De druk ligt enorm hoog.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Is het normaal dat ik me nu al zorgen maak over de septembermaand?

Eén voordeel is wel: Na die 12 dagen ben ik drie weken vrij.

Ik weet dat jullie benieuwd zijn, maar over de inhoud van mijn werk kan ik helaas niets zeggen, sorry.

Opgeven is geen optie in dit vak. Eénmaal opgeven en het is voorbij. Zo werkt het nou eenmaal. Het wordt een fysieke en mentale marathon.

De vraag is dus: Hoe moet ik hiermee omgaan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Geen "ademhalingsoefeningen" adviseren a.u.b., die tijd is er gewoon niet. Overige adviezen zijn meer dan welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De stress die je nu ervaart, zal je al van te voren gaan uitputten. En juist voor wat je omschrijft zal je voor die 12 dagen in goede conditie moeten verkeren. Dus zowel lichamelijk als geestelijk. Dus verleg je aandacht die je NU hebt naar de periode NA die 12 dagen. Strakjes lekker rustig aan doen! Zorg dat je positieve gedachten krijgt. Die het DOEMDENKEN wat je nu doet vervangt. Ga daarnaast sporten en genieten. Ga tijdig slapen zodat je goed uitgerust blijft. Eet gezond en dit kan je eventueel aanvullen met extra vitaminen. --- De grootste truc die jij jezelf moet aanleren, is om je aandacht niet negatief te houden naar die 12 dagen toe, maar positief dus bijvoorbeeld dat jij lekker een paar dagen kunt uitrusten NA die 12 dagen. Reserveer deze tijd ook voor jezelf na die dagen. Dus ga niet direct de noodzakelijke dingen voor jezelf doen, maar lekker uitrusten!

Zorg voor een goede voorbereiding dat geeft al rust. Zorg ook dat je goed uitgerust en fit bent. Hoe belangrijk dit ook is voor je, probeer toch te blijven relativeren. Wat gebeurt er als er iets fout gaat? Of bedenk helemaal een ramp senario en dan de mogelijke gevolgen. Ik weet zeker dat je ondanks dat de volgende ochtend weer opstaat. Klinkt misschien bagatelliserend, maar zo is het niet bedoelt. Belangrijkste: Heb vertrouwen in jezelf. Succes ! Toegevoegd na 7 minuten: Nog even over die 'wat als' gedachten. Bedenk dat als je hoofdpijn krijgt je een paracetamol neemt en doorgaat, zelfde voor de schouder. Blackout kan je gebeuren, maar daar sla jij je wel doorheen, misschien kan je wat op papier zetten als geheugensteuntje. Kortom, voor alles is een oplossing.

Ik heb ook veel hier mee te maken gehad en ik heb wat meer tijd gehad om hier wat hulp bij te krijgen/op te vinden. Het is een heel verhaal om álles uit te leggen, maar ik kan je zeker wel op weg helpen op een manier dat ik denk dat het voor jou ook goed zou kunnen helpen. Je zou kunnen googlen op ACT. Dat is een methode om met oa angst/pieker gevoelens om te gaan, door vooral niet de strijd aan te gaan. Want juist als je met jezelf de strijd in je hoofd aangaat dat je je niet druk moet maken, dan maak je je JUIST druk. Wat je in feite tegen jezelf moet zeggen, is dat je verstand gewoon een onderdeel van jou is en die denkt dat zijn taak is om jou van alles te vertellen/alarmeren/what ifs. Je moet eigenlijk zeggen: ok verstand, bedankt voor je advies, ik hoor het aan, maar ik kies ervoor om te ervaren wat de werkelijkheid gaat zijn. Visualiseer zeg maar een schaakspel in je hoofd en de slechte stukken zeggen de slechte dingen en de witte stukken probeer daar tegen in te gaan. Schuif het bord opzij in gedachten, want die strijd helpt jou eigenlijk niet. Wat je ook kan doen is je verstand zien als een lelijk mannetje op je schouder. Elke keer als jij denkt 'wat als wat als', besef dan dat het dat mannetje is dat dat zegt. Bedank hem voor zijn advies of zeg dat hij opflikkert, wat je zelf wilt. Als je maar dat 'stemmetje' als iets 'los' gaat zien van jou. Het is niet wat er ook in het hier en nu gebeurt of gaat gebeuren. Het is alleen een stemmetje. Heeeeeel veel succes! Ik weet hoe dit gevoelt heeft :/ Toegevoegd na 1 minuut: *gevoeld Toegevoegd na 27 minuten: ACT staat trouwens voor Acceptance and commitment therapy :)

Ik vind het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt, dat in de eerste plaats, maar er al te veel over piekeren kan je slopen voor het zover is. Geef jezelf dus vanaf nu een uur per dag om dat te voorkomen. Als je het echt belangrijk vindt sta je niet toe dat je gestoord wordt tijdens dat uur! In het eerste half uur sta je jezelf toe te piekeren en schrijf daarin meteen op wat je zorgen baart (en zet een wekker). Sta jezelf niet toe om buiten dat half uur te piekeren. In het tweede half uur kap je iedere opkomende gedachte af om helemaal tot jezelf te kunnen komen; dat is het moeilijkste stuk. Niet wanhopen als dat in het begin niet lukt, gewoon jezelf corrigeren en na verloop van tijd zal het beter gaan. Hier zal je kracht uit gaan putten. Probeer iemand te vinden die geheel los staat van de organisatie waar je om raad kan als je echt met je handen in het haar zou komen te zitten. Een verstandig iemand van buiten kan vaak beter advies geven omdat hij er niet emotioneel bij betrokken is.

zorg dat je goed bent voorbereid. wellicht kan je de voorbereiding in kleine beetjes doen. elke dag wat. Zodat je niet uitgeput bent voor de 12dagen beginnen. wellicht helpt conditietraining zodat je fit bent. ps: ademhalingsoefeningen hoeven maar een paar minuten per keer te duren. Daar hoef je geen lange cursussen etc. voor te volgen. je kan ze zelfs doen als je eventjes naar toilet gaat.

Het is niet meer dan logisch dat je je druk maakt voor zo'n uitdaging. Ik krijg het gevoel dat dit voor jou de eerste keer is dat je dit op deze manier meemaakt. In dat geval is het heel normaal dat je jezelf doemscenario's voorstelt, gaat niet iedereen meteen uit van ; " Stel dat....wat als..."? Het heeft echter weinig zin om je hiermee bezig te houden en toch zou vrijwel iedereen het doen! Altijd rekening houden met het ergste, dan valt het meestal mee!! Probeer voor jezelf om vanaf het begin structuur aan te brengen. Het scheelt veel tijd en ergernis als iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Probeer zo relaxed mogelijk te blijven en (toch!)diep te ademen. Neem de tijd en let hierop! Het is een erg effectieve en eenvoudige wijze om te ontspannen door je even te concentreren op je ademhaling. Adem dieper in! Denk aan je gezondheid. Eet gezond en beperk het gebruik van alcohol en caffeïne. Enkele koppen koffie kunnen er voor zorgen dat je 's morgens een wakker gevoel hebt, maar caffeïne kan angst niveau's doen oplopen en zeker als je al last hebt van stress symptomen. Probeer in je spaarzame tijd wat aan sport te doen of een andere manier van bewegen. regelmatige beweging zorgt ervoor dat je overmatige hoeveelheid adrenaline die je nu eenmaal met stress opbouwt, wordt verwerkt. Sport geeft ook nieuwe energie. Probeer ook een vorm van relax techniek aan je ritme toe te voegen. Een vorm van yoga oefeningen; www.yogafocus.nl/YOGA_thuis/Yoga_serie_1/yoga_serie_1.html Op het internet zijn meerdere sites te vinden natuurlijk. Heel belangrijk is het om in elk geval een goede nachtrust te nemen. Ervoor zorgen dat je genoeg slaap krijgt is van vitaal belang om minder stress te ondervinden. Een uitgerust mens kan veel meer aan op een drukke dag. Relativeer elke dag en bedenk dat er door drukte en veel inhoud op een dag de tijd voorbij vliegt en het voor je het beseft, tijd voor een periode van vrije tijd aan komt en dat gaat sneller dan je denkt als je eenmaal in die flow zit!

Wat zijn 12 dagen op een mensenleven? Als je je nu, eind mei, al druk gaat zitten maken over iets dat je over vier maanden moet doen, dan ben je niet geschikt voor zo'n marathon van 12 dagen. Of je bent er wél geschikt voor: je bent niet voor niets aangewezen om die taak te volbrengen. Aan jou de keus. Vertrouw op jezelf, vertrouw op je uithoudingsvermogen. Waar een wil is, is een weg. Cliché, ik weet het, maar zo werkt het wel in de praktijk. Ga er gewoon voor! Ik zou er niet te veel werk van maken, van die voorbereiding waar de mensen het hier allemaal over hebben. Laat het maar op je afkomen. Gaat het goed, dan gaat het goed. Gaat het fout, dan gaat het fout, so what? Wat heb je te verliezen? Onderschat jezelf niet zo! Zie het als een uitdaging die niemand je kan afpakken. De enige die jou die uitdaging al bij voorbaat zit af te pakken, ben jijzelf. Ik zou niet in die val trappen. Hup, niet lullen, maar poetsen.

Je bent nu al aan het stressen en bang voor wat er gaat komen, Begrijpelijk, maar probeer het nu even te laten gaan. Je er nu druk over maken heeft geen zin. Makkelijk gezegd, maar druk maken heeft sowieso geen zin. Mentaal voorbereiden wel! Accepteer heel sterk dat dit 12 LANGE dagen worden. Maar dit gaat ook weer voorbij. Dat is wat ik tegen mezelf zeg als ik moet presteren, het erg druk heb en daar bang voor ben: het gaat weer voorbij. Het is jouw keuze, dit beroep, deze dagen, zeg tegen jezelf waarom je het doet en laat dat je motivatie zijn. Ik zou proberen zoveel mogelijk te slapen tussendoor en gezond te eten. Als je lichaam in gezond en in balans is, scheelt dat een hoop. In ieder geval veel sterkte en succes!!

Ok, je gaat heel veel verdienen en het worden hele lange dagen. Ik denk dat die dagen een probleem worden als je niet slaapt. Als je de hele dag zo gebuffeld hebt sta je stijf van de adrenaline en dan slaap je niet en ga je het niet redden. Mijn advies: bedenk een oplossing voor een eventueel slaapprobleem, mensen met een jetlag gebruiken melatonine, bespreek eventueel met je huisarts of zoiets voor die 12 dagen een oplossing is. Ik vind wel dat je je er nu al te druk over maakt en dat bouwt wel enorm op. Je noemt van alles wat moeilijk is en lastig (geen collega, altijd paraat, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, de hele dag andere talen spreken en een grote verantwoordelijkheid) en dat geeft mij geen zekerheid. Als je mijn kind was zou ik het zo niet vertrouwen maar dan ken ik je beter en misschien is dit jouw manier om er mee om te gaan. Ik denk wel dat je lichaam de stress nu al niet prettig vind en dat in combinatie met het misschien slecht slapen vergroot de kans enorm dat je ziek wordt of het gewoon niet volhoudt. De weken ervoor moet je dus heel goed op jezelf letten en voldoende slaap krijgen en gezond eten. Laatste advies: probeer zo veel mogelijk mensen te spreken die de situatie kennen en vraag van hun de beste tips!

Indien u de juiste opleiding heeft genoten en de nodige ervaring heeft met de uit te voeren werkzaamheden kunt u zich alleen zorgen maken over uw lichamelijke en geestelijke conditie tijdens die lange dagen. (waarvan nu duidelijk is dat u er zelf voor heeft gekozen om iets wat voor meerdere personen is, in uw eentje op uw schouders te nemen) Werk aan uw conditie en neem een personal coach, of ga naar een psycholoog. Handdoek in de ring gooien is ook een optie en niemand is onmisbaar. (alleen gezichtsverlies blijft langer in gedachten bij de mensen) U komt er vast wel uit.

Je zegt: "Het wordt een fysieke en mentale marathon". Mijn advies: zorg er dan voor dat je het lichamelijke uithoudingsvermogen hebt om een marathon aan te kunnen. Ga hardlopen en probeer marathonwaardig te worden. Ik zie het bij zeer drukke managers waar ik voor werk. Die lopen stuk voor stuk enkel keren per week hard, tot bijna aan marathons toe. Maar daardoor presteren ze, tot op een hoog niveau!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100