Omdat er geen duidelijke vacature is waarop je reageert zul je ervoor moeten zorgen dat in jou brief zo duidelijk mogelijk wordt voor wat voor soort functies jij in aanmerking komt.

De eerste vraag is dus of je specifiek op zoek bent naar een bepaalde functie (Bv. marketing manager) of meer in het algemeen naar werk. In beide gevallen is het handig vooraf in je netwerk te zoeken naar iemand die binnen dat bedrijf werkt (vooral bij grotere bedrijven) en te na te vragen hoe die functie die jij wilt binnen dat bedrijf heet. Zo kun je, ook zonder vacature toch specifiek op een baan solliciteren.

Zoek je algemeen werk, ook dan is de eerste stap om binnen je eigen netwerk te zoeken naar iemand binnen het bedrijf. Zij kunnen vertellen over de missie/cultuur/problemen/sterke kanten van het bedrijf en hiermee heb je alvast een puntje voor op andere briefschrijvers. Misschien weten ze zelfs wel van een plaats die binnenkort vrij komt.

Wanneer je deze achtergrond informatie hebt bel je naar het bedrijf om te vragen wie het hoofd van de afdeling is waar je wilt werken/naar wie open sollicitaties moeten. Vraag naar de juiste spelling van de naam van de persoon en in geval van twijfel vraag of het een man of een vrouw is!

Pas wanneer dit allemaal gedaan is begin je met je brief. En kun jij daarin dus zetten wat je weet dat ze nodig hebben.
--
Als je wilt wil ik wel je sollicitatie brief doorlezen om extra tips te geven indien nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen taalfouten, maar voor een echt goed antwoord verwijs ik je naar dit antwoord:

http://www.goeievraag.nl/vraag/schrijf-goede-sollicitatiebrief.26563

Toegevoegd na 24 seconden:
Antwoord van XiniX bedoelde ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat meer over een brief gericht op een baan die je interessant vind.. ik zoek een goede opening richting de bedrijven die nu niet direct een vacature hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van Xinix is een non-antwoord. "Hoe schrijf je een goede brief" antwoord: "Als het een goede brief is werkt het". Hier heb je niets aan behalve om achteraf te bepalen of het goed is geweest en zelfs dat bewijst het niet, er kunnen namelijk betere zijn geweest wat jou sollicitatiebrief niet slecht maakte. Daarom een - van mij.
Je moet helder omschrijven waarom je voor dit bedrijf kiest, wat trekt jou in dat bedrijf? Dan vertel je waarom je daar solliciteert en waarom jij de beste persoon ervoor bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg ervoor dat je soll.brief er netjes zonder taalfouten en een goede zinsopbouw bevat.

Je motivatie!
een CV niet langer dan een A4tje

Trek aandacht

Enkele tips:

•zorg voor een pakkend begin
•kom snel tot de kern van de zaak
•schrijf vlot, positief en overtuigend
•schrijf in korte zinnen
•gebruik geen moeilijke woorden
•schrijf in foutloos Nederlands
•vermeld de juiste naam van de persoon aan wie je de brief richt
•zorg voor een overzichtelijke lay-out
•zorg ervoor dat je brief op één A4'tje past