Als je apotheker wilt worden moet je dan wiskunde B hebben?

Welke profiel moet je kiezen om apotheker te worden en moet je dan ook Wiskunde B?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Dan moet je om te beginnen biologie en scheikunde leuke vakken vinden. En geïnteresseerd zijn in wetenschap met een praktisch nut voor zieke mensen.
Ben je iemand die wel eens precies zou willen weten hoe medicijnen werken? En hoe je ziekten met medicijnen kunt behandelen?
Ben je zorgvuldig en kritisch?
Ja? Wie weet, is het dan iets voor jou om apotheker te worden.

Wil je apotheker worden, dan volg je de universitaire studie farmacie. Die bestaat uit een driejarige bachelor-opleiding en een driejarige master-opleiding. Farmacie kun je studeren in Groningen en in Utrecht. In Leiden kun je terecht voor biofarmaceutische wetenschappen.

In Groningen en Utrecht leer je hoe je met hulp van medicijnen ziekten kunt behandelen. En je bestudeert de invloed van medicijnen op het menselijk lichaam.
De bachelor-opleiding geeft je een brede basis in de farmaceutische en natuurwetenschappen en laat je kennismaken met het werkveld van de apotheker en de medicijnonderzoeker. Na de bachelor-opleiding kun je (onder meer) kiezen voor de master-opleiding farmacie: de opleiding tot apotheker.

Toelatingseisen
Voor de studie farmacie heb je als vooropleiding nodig:
VWO-diploma met het profiel Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek
VWO-diploma oude stijl met Natuurkunde en Scheikunde; Wiskunde, Biologie en Engels zijn dan wel gewenst
VWO-diploma met het profiel Economie en Maatschappij of Maatschappij en Cultuur, aangevuld met Wiskunde B1, Natuurkunde 1 en Scheikunde 1

Een HBO-diploma of een HBO-propedeuse in een aanverwante richting kunnen soms toegang geven tot de studie farmacie. Neem eerst contact op met de studieadviseur van de opleiding voordat je je aanmeld.

Als je niet aan de toelatingseisen voldoet, dan kun je als je 21 jaar bent een toelatingsexamen doen. Neem ook voordat je dit doet, contact op met de studieadviseur van de opleiding.

Wiskunde B geeft je meer kans om toegelaten te worden op de opleiding, als je VWO oude stijl hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Welke toelatingseisen zijn er?
Havo-diploma met oud of nieuw profiel Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij.
Vwo-diploma met oud of nieuw profiel Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij.
Mbo-4-diploma.
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Een pharmakundige is geen apotheker....
pharmakundige = HBO niveau
apotheker = Universitaire opleiding
ronron1212
10 jaar geleden
Het gaat hier zo als in de vraag bedoeld om de vooropleiding noodzakelijk om apotheker te worden.
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212: Een farmakundige is geen apotheker. De informatie die je geeft betreft de noodzakelijke vooropleiding voor een farmakundige. Voor een apotheker worden hogere instromingseisen gesteld. Ik ben het met Utrecht hierboven eens. Lees: http://www.youchooz.nl/beroepen/farmakundige/192/wat_ga_je_doen/1