ik werk bij een supermarkt hoelang krijg ik zomervakantie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K
Amadea
8 jaar geleden
Dat staat in je arbeidscontract.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt recht op vakantie, maar of je het krijgt is iets anders. Als je te laat bent en al je collega's hebben al vakantie gevraagd voor de zomer, dan krijg je geen vrij en moet je doorwerken, want de winkel moet wel open blijven. Of het moet zijn dat de winkel tijdens de zomervakantie dicht is, omdat niemand in de zomervakantie wil werken en iedereen in het buitenland is. Of het te warm is om te winkelen.

Het beste antwoord

Dat zou in je CAO moeten staan. Er zijn twee CAO's voor supermarkten:

1. Supermarkt
2. Supermarkt-VGL

Het eerste CAO heeft betrekking op kleine zelfstandige winkels in levensmiddelen en franchiseondernemers. Het tweede CAO heeft betrekking op de supermarktketens AH, Aldi, Boni, Deen, Dirk van den Broek, Em-Té, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Poiesz, Stationsfoodstore, Super de Boer en Volmar.

In beide CAO's staat dat je recht hebt op 24 werkdagen of 192 uur aan vakantie, bij een normale werkweek. Die vakantie dien je zoveel mogelijk op te nemen tussen mei en september. Werk je minder, dan heb je naar "evenredigheid" ook minder vakantie.

Toegevoegd na 21 minuten:
Er staat dus nergens hoe lang je zomervakantie kunt hebben. Wel dat je recht hebt op een aaneengesloten vakantie van tenminste drie weken.