Hoe schrijf je een annotatie?

Niet de indeling, maar meer wat voor informatie erin moet. En ook hoe je begint met de inleiding en wat je er precies in verwerkt. Ik hoop dat dit duidelijk is. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
26K
Amadea
6 jaar geleden
Om wat voor een soort document gaat het?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uitspraak van een rechtbank, mbt het leerstuk: (on)deugdelijke poging
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is al een antwoord gegeven met nuttige links zie ik. Mocht tijdens het schrijven van de annotatie nog hulp nodig hebben, dan mag je me altijd een bericht sturen. Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel! Erg aardig :)!

Antwoorden (1)

"In juridische vakliteratuur worden rechterlijke uitspraken over het algemeen voorzien van een zogeheten noot. De uitspraak wordt ‘geannoteerd’. In een noot plaatst een expert op het relevante vakgebied de uitspraak in context en legt hij uit wat de rechter beslist heeft, en wat dit voor consequenties kan hebben." Zie http://www.cultureelwoordenboek.nl/index.php?lem=9731.

Op deze website https://www.studeersnel.nl/nl/document/radboud-universiteit-nijmegen/burgerlijk-recht-i/overige/annotatie-uitspraak-rechtbank-inzake-zaakvorming/766824/ vond ik een annotatie, een noot. Deze begint als volgt:

"Noot bij Rb. Den Haag, 18 mei 2016, ECLI:NL:RBDHA:2016:5944
In deze uitspraak is de vraag aan de orde of planten na levering en door (intensieve) menselijke arbeid groot zijn gebracht, nieuwe zaken zijn in de zin van art. 5:16 BW. Deze vraag is relevant voor de eigendomskwestie. Ik zal hieronder kort de relevante feiten uiteenzetten, vervolgens zal ik de relevante jurisprudentie en literatuur behandelen, aangeven hoe de rechter oordeelt in casu om uiteindelijk af te sluiten met mijn eigen standpunt."

Daarin zie je dus al hoe de inleiding van een annotatie eruit kan zien en waar de inhoud van de annotatie uit bestaat.

De hele annotatie beslaat twee pagina’s: de tekst is te lang om hier helemaal te vermelden.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Het is me nu vrij duidelijk wat het idee is. Ik heb alleen een paar (slecht beoordeelde) annotaties gevonden.
Antoni
6 jaar geleden
Annotaties vind je gewoonlijk in juridische vakbladen. Zo staat het ook vermeld op de Wikipedia-pagina.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LCH, ben je een rechtenstudent? Dan heb je als het goed is toegang tot een juridische databank (zoals de Wolters Kluwer navigator). Daar zijn genoeg goede annotaties (noten) op te vinden.