Welke opleiding moet ik volgen als ik makelaar wil worden?

Het lijkt mij leuk om makelaar te worden, alleen kan ik nergens heel duidelijk vinden hoe je dat kunt worden.
Ik doe nu vwo, maar weet bijvoorbeeld niet wat ik hierna het beste kan kiezen voor opleiding. Welke eisen zijn er bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (2)

Sinds maart 2001 mag iedereen zich makelaar of taxateur noemen. Dus een vwo-opleiding zou ook al voldoende zijn…

De titelbescherming en beëdiging zijn dus afgeschaft. In plaats daarvan hebben enkele organisaties op het gebied van de makelaardij verschillende concurrerende certificeringsregelingen ontwikkeld om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen. Zo moet een gecertificeerd makelaar deskundig, betrouwbaar en onafhankelijk zijn. De certificering is niet alleen een keurmerk voor de consument, maar ook voor financiële instellingen.

De certificatievoorwaarden van de Stichting VastgoedCert bepalen aan welke vakbekwaamheidseisen makelaars en taxateurs moeten voldoen om toegelaten te worden tot één van de kamers van de stichting.
Ingeschrevenen bij de Stichting Certificering VBO Makelaars (SCVM) moeten aantoonbaar voldoen aan actuele eisen met betrekking tot kennis, inzicht, vaardigheden en beroepshouding. Hiervoor moet je toetsen afleggen. Daarnaast moet een gecertificeerd makelaar/taxateur voortdurend bijblijven en studiepunten halen (‘permanente educatie’).

Geschikte reguliere hbo-opleidingen voor het beroep makelaar zijn is de hbo-opleiding Vastgoed en Makelaardij. In de opleiding verwerf je kennis van de vastgoedmarkt, bouwkunde, recht, economie en marketing. Je leert hoe je bemiddelt, overeenkomsten opstelt en adviseert bij rechtsgedingen over onteigeningen, huurontbindingen en pachtontbindingen. Je doet onder andere kennis op over fiscale zaken, financiering en verzekeringspakketten.
SimonV
6 jaar geleden
Omdat in 2001 de titelbescherming en beëdiging voor makelaar zijn afgeschaft mag iedereen zich sindsdien makelaar of taxateur noemen. Dit betekent dat er geen strenge eisen zijn om makelaar te kunnen worden. Je volgt in principe de opleiding Vastgoed en Makelaardij, of Management Economie en Recht (HBO).

In plaats van de titelbescherming en beëdiging hebben verschillende organisaties op het gebied van makelaardij concurrerende certificeringsregelingen ontwikkeld om toch de kwaliteit van de makelaardij te garanderen. Per certificeringsregeling gelden bepaalde opleidingseisen voor de toelating en bepaalde eisen met betrekking tot de permanente educatie.

Stichting VastgoedCert bepaalt bijvoorbeeld aan welke vakbekwaamheidseisen makelaars moeten voldoen om een certificaat van de stichting te kunnen krijgen. Als je als makelaar ingeschreven bent bij de Stichting Certificering VBO Makelaars dan moet je voldoen aan actuele eisen met betrekking tot kennis, inzicht, vaardigheden en beroepshouding. Hiervoor moet je dan wel examens afleggen en moet je voortdurend bijblijven en studiepunten blijven halen. Dat komt dus neer op permanente educatie.

Je wordt tot de hbo-opleiding Vastgoed en Makelaardij toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel. Voor vwo zijn dat:
Cultuur & Maatschappij met economie of management & organisatie
Economie & Maatschappij: direct toelaatbaar
Natuur & Gezondheid met economie of management & organisatie
Natuur & Techniek met economie of management & organisatie
Amadea