Wat wordt er bedoeld met goederenvoorraad dat voor een bepaald procent op krediet gekocht wordt door leveranciers?

Ik begrijp een stukje uit mijn lesboek niet: Een ondernemer begroot dat hij een hoeveelheid geldmiddelen nodig heeft waaronder ook goederenvoorraad van 25.000 Euro. De goederenvoorraad wordt voor 60% op krediet gekocht van leveranciers. Moet ik dan in de balans opmaak het hele bedrag van 25000 opgeven of dit verrekenen met die 60%?

Toegevoegd na 2 uur:
Een ondernemer begroot dat hij de volgende hoeveelheid geldmiddelen nodig heeft:

- voor de winkelinrichting € 48.000
- voor de goederenvoorraad € 25.000
- voor te geven krediet aan aannemers € 6700
- voor kasmiddelen € 4000

Het winkelpand wordt gehuurd (het huurbedrag is onbekend) en de goederenvoorraad wordt voor 60 % op krediet gekocht van de leveranciers. Van de bank kan €15.000 krediet verkregen worden en van een broer van de ondernemer kan € 7500 geleend worden.

Bepaal via een berekening hoeveel eigen geld de ondernemer in de zaak dient te stoppen.

Geef de balans van deze onderneming

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Het krediet betekent dat de ondernemer nu nog niet hoeft te betalen voor de goederen die hij ontvangen heeft. Er kunnen andere betalingsvoorwaarden gelden dan wanneer je normaal iets afneemt. Mogelijk wordt het in je boek een leverancierskrediet genoemd, zo niet dan noemen ze het waarschijnlijk gewoon een crediteur (controleer even en gebruik de term uit je boek).

Dit betekent dat je de voorraad voor het gehele bedrag opneemt (25.000), maar omdat er nog 60% nog niet van betaald is, krijg je een crediteur van 15.000 (60% van 25.000).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super dankjewel, er staat daarna inderdaad in dat er van de bank 15.000 euro krediet verleend kan worden. Dus kan ik inderdaad het hele bedrag van 25.000 in balans opmaken en 15.000 euro als credit neerzetten.
Volgens mij ontbreekt een deel van de tekst. Een voorraad goederen is geen voorraad geldmiddelen. Hij koopt 60 procent op rekening van die voorraad. Over de rest wordt niets gezegd. Dan krijgen we een voorraadboeking voor eur 15000 en een crediteurenboeking van eur 15.000 (ik doe even of de btw niet bestaat) op het moment dat hij die koopt. En de rest? Daar zegt de opgave niets over maar als we stelle dat die per kas wordt betaald wordt de boeking:
7 voorraad goederen 25.000
1 aan crediteuren 15.000
1 aan kas 10.000

Toegevoegd na 26 minuten:
De bedoeling van de opgave is om het eigen vermogen te bereken, zo te zien. Dan zet je alle voorraden debet op de balans, het kassaldo natuurlijk ook. Dat leverancierskrediet is vreemd vermogen en zet je dus credit op de balans.

Toegevoegd na 31 minuten:
Winkelinrichting is inventaris, debet dus.
Lening en bankkrediet zijn ook vreemd vermogen, net als crediteuren.
Nu de zaak sal deren en het benodigde eigen vermogen resteert.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de vraag even aangepast.