Hoe word je een ingenieur?

Een ingenieur is een hooggeschoolde technicus die wetenschappelijke kennis gebruikt en ontwikkelt om technische, natuurwetenschappelijke, technologische en organisatorische problemen op te lossen.

Behalve dat de naam 'ingenieur' een aanduiding is voor een gespecialiseerd type beroep of vak, betreft het ook een titel in het Nederlands hoger onderwijs. Het duidt hiermee aan dat iemand in Nederland een technische of toegepast natuurwetenschappelijke opleiding heeft voltooid aan een universiteit: de Universiteit Twente (UT), de Technische Universiteit Delft (TUD), de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de Universiteit van Wageningen (WUR), de opleiding Technische Informatica van de Open Universiteit (OU), een aantal technische opleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen of in het hoger beroepsonderwijs aan de polytechnische faculteit van een hogeschool.

Universitair geschoolde ingenieurs voeren de titel 'ir.', Hogeschool-ingenieurs daarentegen de afkorting 'ing.' Deze verschillen zijn historisch gegroeid. Ingenieurs die gepromoveerd zijn, mogen de titels dr. ir. of dr. ing. voeren.
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Dank je.