Tegen hem zeggen dat het niet de bedoeling is. Anders naar je leidinggevende gaan als dat eerste te moeilijk voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik daardoor meer werk moest doen, of het werk lijdt er echt onder dan zou ik er wat van zeggen tegen hem/haar.

als er eigenlijk niet veel te doen is dan moet ie het zelf maar weten
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, dan heeft ze te weinig te doen of zal haar leidinggevende merken dat het werk van je collega niet goed loopt of niet af komt.
Als supervisor zijnde, zou ik graag van mijn medewerkers horen als ze zich ergens aan storen.
Dus.. praat met je manager/supervisor hierover!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt dat de leidinggevende dat zou willen weten. Het is alleen niet netjes om meteen naar de leidinggevende te gaan als je het nog niet eens aan je collega hebt gezegd. Dat is erg gemakkelijk terwijl jouw werk er onder lijdt. Als dat niet het geval is, jouw werk blijft dus gelijk met als je collega niet gaat roken, dan zal je leidinggevende dit vanzelf aan de resultaten merken. Zo niet dan is het OF niet druk, OF een leidinggevende die haar/zijn werk niet doet etc.
Het beste is naar mijn mening: 1 de collega vertellen wat het rookgedrag met jou doet en als dat niet werkt, naar je leidinggevende om te vertellen dat jij het te druk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je loopt inderdaad het risico dat je een reactie krijgt van je baas:" Lijdt jouw werk eronder?"
eerst na denken of jij ook niet iets doet wat irritant is voor je collega
bijvoorbeeld sta jij gereld met een ander te kleppen of ga jij 5 keer per uur naar de wc of drink jij 5 kopjes koffie per uur.
of tijdens je werk prive dingen zitten te doen.
het is kinderachtig om je collega te verlinken bij je baas praat eerst met elkaar er over, zeg hem dat het je dwars zit maar ga niet gelijk naar je baas lopen om er over te klagen maar los het eerst onderling op mocht dat niet lukken dan pas er over praten met je chef.
hou er wel rekening mee dat als je met je baas gaat praten de sfeer op de werkvloer nog erger wordt want je collega gaat jou dan ook in de gaten houden en opletten of jij niks verkeerd doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste natuurlijk je collega erop aanspreken dat jij het niet erg collegiaal vindt dat hij/zij er elk kwartier tussenuit piept om een sigaret te roken. Mocht dit niet helpen dan zou je dit probleem aan kunnen kaarten bij je meerdere. Wat je ook kunt doen is in een vergadering aan de orde stellen wat het beleid is m.b.t. roken, wordt hiervoor gelegenheid gegeven, en zo ja, hoe vaak.
Maar prijs jezelf gelukkig dat je zelf niet rookt (of in ieder geval niet elk kwartier).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets. Ik hou me bezig met hoe ík mijn werk doe, niet hoeveel netto uren een ander maakt. Dat vind ik alleen mijn zaak als het gaat om een ondergeschikte of als ik door de luiheid van een collega moet overwerken.

Tegen de tijd dat er weer salarisonderhandelingen zijn of promoties worden uitgedeeld, weet ik dankzij die ieder-kwartier-rokende collega aan te tonen dat ik bovengemiddeld veel werk lever. Dan haal ik die salarisverhoging/promotie binnen.

Tenzij de rokende collega zo goed is dat hij net zoveel werk verzet als hij ieder kwartier weg is als ik wanneer ik de hele dag op mijn plek zit. En iemand die zó goed is in zijn werk, verdient zijn salarisverhoging/promotie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geldt dat ook voor verpleegkundigen of lopendebandwerkers? Voor cassières en horecapersoneel? Voor docenten en kapster? Ik noem maar een paar beroepen maar op de keper beschouwd zou je gelijk kunnen hebben. Echter, in veel sectoren is productie moeilijk te meten of wordt het domweg niet gemeten. Collega's die de kantjes eraf lopen kunnen dat lang volhouden als jij je mond houdt. Het gaat er bij mij niet in dat iemand die meer tijd besteedt aan roken dan aan werken in staat is om voldoende te presteren. Ik zeg daar meteen bij dat je ook op andere manieren kunt nietsnutten maar slechts weinigen van ons l*llen de omzet voor hun baas bij elkaar met een GSM, al dan niet rokend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is alleen een issue bij beroepen waar er geen toezicht van een leidinggevende is, je zonder dat het opvalt weg kan lopen (de docent die de klas tien minuten verlaat voor een peuk?) en er niet automatisch wordt bijgehouden wie wat doet. Zoals bijvoorbeeld cassières en bedienend personeel in de horeca gewoon onder een eigen account werken, en *juist* precies bekend is wie welke verkoop maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik ook wel weer met je eens, hoor, maar ik hoef geen collega's die niet willen samenwerken, op wat voor manier dan ook. Bij mijn werk kun je niet zonder professionele afhankelijkheid. Dan moet je niet met elkaar concurreren maar elkaar aanvullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo! dat zijn overdreven veel plussen en minnen bij een redelijk 'normaal' antwoord. RAAR
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, inderdaad, je zou bijna denken dat het over spiritualiteit of Geert Wilders gaat!
dat hangt er van af wat de uitwerking op jou is.
Als jij daardoor meer werk hebt (bijv als je in een winkel werkt sta je er dan telkens alleen voor) vind ik dat je tegen die collega kunt zeggen dat dit anders moet en dat je als jullie er niet uitkomen het bij de baas gaat aankaarten.
Als jullie allebei een aparte taak hebben en jouw werk er niet door wordt beinvloed: niks doen. het stoort je mogelijk maar vraag je eens af waarom? vind je het niet eerlijk? misschien werkt die collega nog wel thuis of zo om het in te halen? Het vreet aan jou en daar heb je niks aan.
13 jaar geleden
Niks, want daar heb jij niks mee te maken! Dat is iets voor zijn/haar leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Niet mee eens, want zij heeft een eigen ervaring met deze collega en zij heeft daardoor een gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik met je eens, en dan nog vind ik, dat het aan de leidinggevende is, om er iets mee te doen. Bedankt voor je reactie trouwens!
Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor soort werk het is. Het kan ook heel storend zijn voor het werk van anderen.
Toen ik in een tehuis werkte, moesten collega s om de haverklap roken. Ik had geen zin in dat stinkhol, ken prettiger omgevingen, en werkte maar door.
Was daardoor ook weer eerder klaar en had tijd voor een praatje met de mannen. (werkte toen in een tehuis voor dak- en thuislozen).
Roken kost gewoon tijd.
Van mij hoeft niemand als een razende roeland tempo te maken. Je kan gerust even gaan zitten, of rondkijken. Maar de werkplek verlaten en elders gaan staan roken, is storend en niet collegiaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt er natuurlijk niks in de beoordelende sfeer over zeggen, dat is aan de leidinggevende. Maar je mag er gerust je mening over geven, vooral als je er op een of andere manier last van hebt. Al is het maar van de schuivende stoel, en de dichtvallende deur.
Het leidt gewoon af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij door zijn vele pauzes meer werk moet verrichten zou ik het zeker met hem bespreken. Als dit niet het geval kun je het beste niets doen. Het valt jou op mag je er van uit gaan dat het andere ook opvalt. Het kan even duren maar uiteindelijk zal een leidinggevende hem er over aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pakje nicotinepleisters of -kauwgom kopen voor de collega, bij wijze van hint (misschien als sintcadeau?).
Persoonlijk heb ik nog nooit ergens gewerkt waar niet gewoon pauzes geregeld waren, waardoor je zo ongeveer elke 2 uur pauze had (koffie, lunch, koffie), dus dan kon je roken.
Eén keer meegemaakt dat een 'slimmerd' zo'n elektrische sigaret had aangeschaft en gewoon op de werkvloer (kantoor) zat te roken 'want geen rook dus jullie hebben er geen last van'. Dat klopte wel, maar allemaal alleen roken in de pauze of allemaal niet, dus dat is heel snel verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn grove schatting wordt er door jouw rokende collega per uur 40 minuten gerookt en 20 minuten gewerkt. Die collega van jou werkt per werkdag slechts anderhalf uur door de godganse aan die verslaving toe te geven. Als jij mag opknappen wat hij laat liggen lijkt het me hoog tijd om eens met je manager te gaan praten. Van mij mogen collega’s best roken. Eens per twee à drie uur lijkt me voor alle betrokken partijen binnen iets redelijker proporties te liggen. Daar moet je niet moeilijk over doen. Zo niet dan lijkt het me zinnig om daar iets over af te spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij terug is ook een kwartier rusten als hij dat mag mag jij dat ook toch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegen deze persoon zeggen dat ie niet zo veel moet roken, want;
1. erg slecht voor de gezondheid, je kan je afvragen als iemand om de 15 min een sigaret moet roken wel bestemd is om het werk te doen wat ie doet.

2. jij last hebt van zijn / haar stink gedrag. Heel de omgeving meurt naar die vieze peuken.

3. jij last hebt van het aso-gedrag van hem / haar. Jij hebt last van deze persoon en dat deze persoon dat niet eens opvalt is al zwaar aso!

4. jij gaat toch ook niet om de 15 min een lijntje cocaïne snuiven? Dus attendeer deze persoon op het nogmaals stoppen met deze ernstige verslaving, roken. Het brengt alleen maar meer ellende, zoals meer onzekerheid en meer stress. Je hebt immers na het uitmaken van je sigaret daarna weer behoefte aan een nieuwe sigaret.

5. elke keer als de persoon wil gaan roken, hem/ haar voor de kop slaan en zeggen; 'zo lekker hè, daar had ik nou ff lekker zin in' (slaat nergens op, maar ja is wel leuk om te doen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
me meer met mijn eigen werk bezig houden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stoppen-met-roken-pakket voor hem/haar kopen! Leuk Sint cadeautje en een geweldige hint, lijkt me...
Bedenk me net dat je er ook nog een plagerig Sintgedicht bij kunt maken, dat mag namelijk met Sinterklaas. Gewoon op zijn/haar bureau leggen. Als daar op je werk niet om gelachen kan worden, dan zou ik ander werk gaan zoeken :-) Heel veel sterkte!

Toegevoegd na 16 minuten:
...ik bedoel niet een plagerig, plagerig gedicht maar gewoon 1tje met een knipoog. Als collega's onderling moet dat toch kunnen? Maar goed, ligt natuurlijk ook aan hoe de sfeer op kantoor is. Bij mij op kantoor zou dat wel kunnen en valt het onder bedrijfshumor :-) Maar binnen sommige bedrijfsculturen ligt het misschien gevoeliger...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij vindt dit vervelend, anders zou je deze vraag niet stellen.
Als je hier lang mee blijft rondlopen en er niets mee doet, wordt jouw gevoel hierover niet minder. Dat heeft gevolgen voor de sfeer en je relatie met je collega.
Wat beter zou zijn, is aan je collega te vertellen dat het jou opvalt dat hij/zij elk kwartier gaat roken en wat jij hier voor last van hebt.
Heeft het gevolgen voor jouw werk?
Moet jij daardoor harder werken, meer telefoon beantwoorden etc. Dan heeft het gedrag van je collega dus gevolgen voor jou. Dat kun je het beste bespreken op een moment dat je je rustig voelt en er niemand in de buurt is.
Het kan zijn dat je collega het zich niet bewust is dat het rookgedrag gevolgen heeft voor jou. Als je dat vertelt, met voorbeelden waaruit dat blijkt, dan is de collega in ieder geval bewust van wat dit voor jou betekent.
Dan kan je collega:
- minder gaan roken/afbouwen naar de normale pauzes
- werk meenemen naar de rookplek (als dat kan)
- een goede reden hebben om te stoppen met roken
- of er niets van aantrekken en doorgaan met dit gedrag
Soms duurt het even voor het muntje valt en voelt de persoon zich misschien eerst aangevallen door jouw commentaar. Daarom is het ook het beste om te benoemen wat je ziet (ik zie dat je elk kwartier van de werkplek gaat om te roken) en dat is voor mij......(de gevolgen noemen voor jou). Dan heb je de minste kans dat iemand zich aangevallen voelt. Je noemt feiten en wat het met JOU doet.
Dus niet zeggen: JIJ rookt veel en nu ben ik daar de dupe van...ofzo. In emotie en met verwijten slaat het gesprek dicht en dat is zonde. Je wilt je collega bewust maken van welke gevolgen het rookgedrag heeft voor jou. Begin dus altijd met IK zie jou ..... en dat is voor MIJ.....
De feedbackregels helpen om het gesprek zo goed mogelijk te laten verlopen.
Als je na een paar dagen geen verschil merkt, kun je nog een keer aan je collega vragen, of die begrijpt wat de gevolgen zijn van dit gedrag voor jou. Je kunt begrip tonen voor de rookverslaving en vragen of de collega jou ook begrijpt. Loopt het dan toch vast op dat hij/ze niet wil en dus niet wil meewerken aan een verbetering van de gevolgen voor jou, dan kun je vertellen dat je dit dan met je leidinggevende gaat bespreken omdat je er wel de gevolgen van hebt.
Mocht dit verhaal niet passen omdat jouw werk helemaal niet lijdt onder haar/zijn gedrag... dan is het niet nuttig om hierover te klagen bij je leidinggevende. Die moet dat zelf zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga gewoon eens voor een dag elke keer mee en als je baas er iets op zou zeggen zeg je gewoon dat je even veel recht hebt op pauze als je collega en dat je tijdens die pauze toch mag doen wat je wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf of je er last van hebt, als je er last van hebt zeg dan dat hij\zij het moet doen als jij er niet bij bent. Als hij\zij het nog steeds doet, overleg het dan met de baas, zeg dat jij het niet fijn vind, ik denk dat dat wel helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijs hem erop dat dit uiterst ongezond is voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laten ontslaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm.. niet mee bemoeien..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorgen dat het niet kan,dat hij over zijn oren in het werk zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf of jou werkgever daar regels voor gemaakt hebt, bij de meeste bedrijven is dat wel het geval dus zou er eens bij gaan informeren bij je werkgever, en dan is het aan je chef om er wat van te
zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zou ik elke 5 minuten naar het toilet gaan,
maar hiermee verlaag je wel een beetje je eigen niveau.

Ik zou het gewoon eerlijk tegen hem zeggen dat het je stoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als roker moet ik zeggen dat dit wel erg vaak is . Uiteindelijk moet dit toch ook opgevallen zijn door leidinggevende of door de baas zelf . Als jij daardoor harder moet werken is dit een kwalijke zaak en zal die persoon door de leiding aangesproken moeten worden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon laten roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hem of haar op zijn/haar gedrag aanspreken: het valt me op dat jij om het kwartier gaat roken. Ik vind het een beetje irritant / storend / asociaal ten opzichte van je collega's die gewoon de normale pauzes in acht nemen. Zou je het roken willen beperken tot zus en zoveel keer op een dag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een levensverzekering op hem afsluiten; dit kan nooit lang goed gaan zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het eerst met je collega bespreken. Of die misschien ieder uur even zou kunnen roken, omdat het werk er (misschien) onder lijdt.
Wanneer dit niet helpt zou ik naar je leidinggevende gaan. Voorleggen dat je het idee hebt dat jij in feite harder moet werken dan je collega.
Mocht dit niet helpen, dan zou ik gewoon ieder kwartier mee gaan met je collega of als je anti-rook bent een kwartier pauze nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan tijdens die pauzes vaak zeggen dat hij / zij moet stoppen met roken.
Je geeft toch om je collega, je hebt dus ook het beste met de persoon voor
alvast een begrafenis bestellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon mee gaan roken!!!!