Kan ik mijn nieuwe baan starten maandag als ik tot dinsdag nog onder contract sta bij de oude werkgever?

Ik kan maandag al beginnen. Heel fijn natuurlijk, maar mijn contract van de vorige werkgever eindigt 31 augustus, dus dinsdag.
Echter heeft mijn oude werkgever mij schriftelijk verlof toegewezen tot en met 31 augustus, ik ben dus de komende dagen vrij.

Kan ik wel starten met mijn nieuwe baan of kan dit niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha wat goed Loenie! Ik duim voor je!
Ben je ook dringend op zoek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow dat ook wel lang ja :( hoop voor je dat je snel iets leuks vindt hoor! Goed om je heenkijken, op internet en in de kranten... In welke branche zoek je iets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel balen zeg als je nooit wordt uitgenodigd... dat motiveert ook niet echt. Zo zie je maar weer dat een spontane sollicitatie, of een leuke mail al veel kan doen! Wanneer moet je komen? Ben erg benieuwd!

Het beste antwoord

Dat kan, tenzij je iets anders hebt afgesproken met je oude werkgever.

In vaststellingsovereenkomsten waarmee de arbeidsovereenkomst met wederzijdsgoedvinden wordt beëindigd wil nog wel eens staan dat als de werknemer eerder elders in dienst treedt de arbeidsovereenkomst met de oude werkgever per die eerdere datum eindigt. Nou is 1 dag niet zo spannend natuurlijk.

In het geval in jouw oude arbeidsovereenkomst een verbod tot het verrichten van nevenactiviteiten is opgenomen mag het eigenlijk niet (wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen, maar je loopt dan een beperkt risico het salaris over die ene dag te verliezen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een minnetje, klopt dit niet?
Er staat niets in mijn contract over nevenactiviteiten en heb ook geen verbod daarop gehad tot aan het eind van mijn contract... dus wellicht ben ik vrij om te doen wat ik wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah oke! Nieuw voor mij, dus tnx :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat minnetje snap ik ook niet zo goed en Jelle, het spijt me, maar je antwoord is ook niet correct. De situatie die jij noemt kan aan de orde zijn indien dat in een sociaal plan of CAO zo is bepaald, maar is zeker geen standaardregel. Het is mijn vak dus wat dat betreft... Anyway, Vlinderr, ik doel op een situatie waarin de arbeidsovereenkomst geëindigd zou zijn met wederzijds goedvinden door middel van een vaststellingsovereenkomst. Daarin worden vaak afspraken gemaakt om dit soort situaties te regelen. Is dat niet het geval en is er in de arbeidsovereenkomst zelf ook niets geregeld, dan kun je gewoon je gang gaan.

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk kan dat. Je hebt immers verlof op 31 augustus. Wat jij op je verlofdag doet, dat moet je toch helemaal zelf weten?

Gefeliciteerd met je nieuwe baan trouwens, is nog best snel gegaan geloof ik he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Dat akn. Als jij niet bij je oude werkgeven hoeft te zijn, is die tijd van jou. En dus kan je gewoon bij je nieuwe baan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang je in dienst bent van de oude werkgever val je onder de afspraken en cao van het bedrijf waar je werkgever onder valt.
Maar ook onder de risicosfeer.
Stel dat jij je bij je nieuwe werkgever van een ladder gooit, dan heeft de oude werkgever daar ziektegeld risico over , immers je bent nog in dienst bij hem.

Zeer vaak staat er in de cao of zelfs specifiek in de AO dat het hebben van een nevenfunctie enkel mag indien dat met toestemming van de werkgever gebeurt.

Dat is niet om te pesten, maar om zaken als arbeidstijden, afbreukrisico etc etc te minimaliseren.

Iemand die 2 banen heeft zal sneller moe zijn dan iemand die gewoon 40 uur werkt. Dus loopt een werkgever risico op sneller ziekmeldingen etc.

Let overigens wel op dat beide dagen uitbetaald worden en je maar bij 1 werkgever je loonheffingskorting mag gebruiken. (lees te weinig belasting wordt ingehouden)