Wat moet je doen tijdens stage bij een basisschool?

Hallo, ik zit op het 4 jaar van VMBO-Kader en ik mag zelf een stage plek kiezen voor iedere vrijdag, ik wil heel graag stage lopen op een christelijke basisschool vlak bij mij in de buurt maar wat moet ik dan allemaal doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (1)

Dat verschilt een beetje. Je bent niet in opleiding voor onderwijzer of onderwijsassistent,het is een maatschappelijke stage. Je hebt dus ook geen achtergrond genoeg om een echt les te kunnen geven.
De kans is groot dat je terechtkomt in een kleutergroep. Daar zul je in eerste instantie meekijken wat er allemaal gebeurt in zo'n groep. En een beetje afhankelijk van de leerkracht van de groep zul je vast van alles mogen doen als voorlezen van een prentenboek, in de kring of in een klein groepje, spelletjes doen met een klein groepje, helpen met knutselen, bij gym helpen met het strikken van de veters.
In hogere groepen zijn er voor maatschappelijke stagiaires meestal minder dingen te doen. Bij ons op school komen ze daarom toch meestal bij de kleuters uit.
Het helpt als je zelf actief en enthousiast bent, dan zul je eerder taken naar je toegeschoven krijgen. Neem daarbij niet al te veel ongevraagd initiatief, maar overleg in eerste instantie met de leerkracht (Vind je het goed als ik bij dat knutselgroepje ga zitten om te helpen?). Ze, of hij, zal dan snel zien dat jij enthousiast bent.
Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoiets zal het wel zijn +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Krijg je een opdracht mee? Daar kun je je dan op richten,
Verder kun je aantekeningen maken van wat er gebeurt, van hoe de leerkracht reageert op wat er in de klas gebeurt, wat doet hij/zij om de sfeer in de groep goed te houden? Hoe zelfstandig mogen de kinderen werken, welke vakken worden er gegeven, dat soort dingen.
Maar je zult minder zelf kunnen doen in groep 8 dan bij de kleuters, ik kan me voorstellen dat je voor groep 8 kiest, bijvoorbeeld op je oude basisschool, als je bij je favoriete leerkracht terechtkomt, kan een goede reden zijn,
Het zal meer observeren zijn dan zelf iets doen.
Ik weet niet of het je ambitie is om het onderwijs in te gaan later. Als dat zo is, houd er dan rekening mee, dat je voor de lerarenopleiding basisonderwijs wel minimaal HAVO moet hebben. Je kunt met VMBO wel een opleiding voor onderwijsassistent doen, maar dan zul je ook voor het grootste deel in de onderbouw terecht komen. (Of in het speciaal onderwijs)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat denk ik ook, en dan inderdaad zeker de bovenbouw.