Ben je verplicht om op school te komen wanneer je niet leerplichtig bent?

Ik ben 19 jaar en ik heb een mbo 2 diploma.
Ik volg nu een 2e opleiding niveau 3.
Ik ben laatste periode veel afwezig, eigenlijk alleen maar.
De reden is omdat ik niet meer deze opleiding wil gaan volgen.
Ook heb ik me voor het nieuwe schooljaar ingeschreven voor een andere opleiding en een andere school.
Mijn mentor en ik hebben zo af en toe email contact, en dwingt mij om naar school te gaan.
Maar ik ben niet leerplichtig, mag dit?

Mag school je dwingen om te komen als je niet leerplichtig bent?

Met vriendelijke groet,
Elise Hurkens

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van de regels van de school.

Als in de schoolregels staat dat een 100% aanwezigheid verplicht is, ben je verplicht naar school te komen en je ook verder te houden aan de regels van de school. Als in de regels staat dat je X% van de uren op school moet komen, moet je minstens X% van de uren komen.

Het werkt precies hetzelfde als bij een andere overeenkomst: je spreekt iets af met elkaar en daar houd je je aan. Wil je dit niet (meer), dan moet je je uitschrijven. Ook daar zullen echter weer regels aan verbonden, waarvoor jij of je wettelijk vertegenwoordiger in een eerder stadium hebben getekend, bij inschrijving.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah oké, want ik ben nu in totaal 122 uur afwezig geweest.
Zitten er enige ernstige gevolgen aan als ik niet aan de aanwezigheid regels houd?
Zoals gedwongen stoppen met de opleiding?
tinus1969
7 jaar geleden
@Computoon; maar @EliseHurkens04 is niet van plan de opleidign af te maken, dus welke sanctie staat er dan nog op spijbelen?
Computoon
7 jaar geleden
De school kan besluiten om het geld niet terug te geven voor het niet gevolgde deel van de opleiding.
Of er gevolgen zijn voor evt. studiefinanciering weet ik niet. Het belangrijkste: inschrijven aan een opleiding brengt rechten en plichten met zich mee. Daar moet je je aan houden. Ter vergelijking: ook als er geen politie-agent op de uitkijk staat, mag ik nog steeds niet door rood rijden. Ofwel: je moet een aangegane verplichting om iets na te komen niet laten afhangen van de vraag of er sancties aan niet-nakoming verbonden zijn.
Computoon
7 jaar geleden
Elise: zie daarvoor de regels van de school.
tinus1969
7 jaar geleden
@Computoon, en waarom zou je je hier nog aan die plichten moeten houden?
Computoon
7 jaar geleden
Omdat het aangaan van een overeenkomst rechten en plichten met zich meebrengt en het dus gewoon 'netjes' is om je daaraan te houden. Als vraagsteller de plichten niet meer wenst na te komen, zou het netjes zijn om zich uit te schrijven bij de opleiding volgens de regels die daarvoor gelden bij de school. In ieder geval niet 'zomaar' wegblijven en de school in het ongewisse laten. Ander voorbeeld: als je voor een werkgever werkt en het daar niet meer naar je zin hebt, dan zeg je je dienstverband netjes op per een bepaalde datum, rekening houdend met een bepaalde opzegtermijn. Dan blijf je niet zomaar weg.