Hoe gaat het afkopen van een pensioen in zijn werk?

Nu de pensioenfondsen het moeilijk hebben, vroeg ik mij af of het zin heeft ons pensioen te laten afkopen en lekker zelf verder te sparen... maar hoe zit dat precies met afkopen? (ik weet er zelf helemaal niks van) krijg je je inleg terug? meer? minder? hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In de onderstaande link staan wat antwoorden.
Pensioen zelf door mensen laten opbouwen is vaak lastig. Je moet hier jong mee beginnen en het geld ook goed weg zetten. Nooit aankomen dus. Anders heb je op je 65 binnenkort 67 alleen maar aow.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afkopen kan ook alleen maar (doorgaans) als je ergens niet meer werkt. ALs je weg bent gegaan dan kan er soms worden aangeboden om je pensioen af te kopen. Maar gebruikelijker is dat je een waarde vereffening doet naar je nieuwe pensioenfonds om zo te voorkomen dat je overal plukjes pensioen hebt. Afkopen is meestal niet gunstig want je krijgt echt fors minder dan je inleg terug. Dit omdat de pensioenfondsen ook kosten hebben hieraan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pensioen is in principe niet afkoopbaar.
Enige mogelijkheid is afkoop klein pensioen bij uitdiensttreding of pensionering.
Het bedrag ligt rond de 420 euro per jaar.

Het initiatief ligt hierbij naar mijn weten bij de pensioenuitvoerder.