Is er een alternatief voor het pensioensysteem?

In Nederland is het vaak verplicht om geld af te dragen voor je pensioen. Het voordeel is dat je er niets van merkt, omdat je het geld nooit ziet en dat je werkgever ongeveer 2/3 van de premie afdraagt.

Maar tegen de tijd dat ik met pensioen kan (duurt nog even als je eind 20 bent) zal de pensioengerechtigde leeftijd ongetwijfeld bij de 70 liggen. Dan krijg ik dus nog maximaal 15 jaar pensioen uitgekeerd op basis van en of andere regeling waarvan de voorwaarden gedurende de looptijd ongetwijfeld zullen veranderen.

Dus ik betaal ruim 40 jaar elke maand premie aan iets waarvan de datum dat het inwerking treedt onduidelijk is en de uit te keren som ook niet vast staat.

Zeker in de huidige economische tijden zou ik liever lekker alles zelf regelen en geen pensioen afdragen. Dan regel ik zelf wel iets en bepaal ik zelf wanneer ik op wil houden met werken.

Zijn er mogelijkheden om geen pensioen af te dragen of alternatieve systemen beschikbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In de meeste CAO's is het meedoen aan de collectieve pensioenregeling verplicht. De enige oplossing om daar onderuit te komen is dus: zorgen dat je niet onder een CAO valt.

Dat kan op vier manieren.

De eerste manier is zelfstandig worden. Word ZZP-er of richt je eigen BV op.

De tweede manier is gaan werken bij een bedrijf dat geen CAO heeft. Dat geldt veelal voor kleine bedrijven.

De derde manier is bij een willekeurig bedrijf gaan werken, maar daar zoveel gaan verdienen dat je buiten de CAO valt. Dan krijg je een zogenaamde IAO, een Individuele ArbeidsOvereenkomst. Omdat dat een individuele overeenkomst is, kun je zelf afspreken hoe (en óf) je je pensioen regelt. Meestal gaat het bij een IAO over een hoger-managementfunctie bij een groter bedrijf.

De vierde manier is in het buitenland gaan werken.

De nadelen van een collectieve pensioenregeling heb je zelf al genoemd. De nadelen van een individuele regeling zijn dat je de verleiding moet kunnen weerstaan om het geld voortijdig op te maken, en dat je a) heel goed moet oppassen dat je spaarcentjes niet onder de vermogensrendementsheffing gaan vallen, en b) nooit weet of de wetgeving niet zodanig zal veranderen dat "rijke" ouderen hoge belasting moeten betalen, geen AOW meer krijgen, minder recht op ziektekostenvergoeding hebben, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend antwoord.

Andere antwoorden (5)

Je kunt zelf sparen natuurlijk. Logisch. Hoewel je met de verplichte regelingen moet meedoen, dat wel.

Punt is dat het niet alleen een 'spaarpot' is die je vult tijdens je werkzame leven en leegt als je met pensioen bent, maar dat er ook een verzekeringsaspect aanzit.

Je loopt het 'risico' heel oud te worden. Als je spaarpot leeg is en jij steeds meer hulp nodig hebt is dat niet fijn. En moet waarschijnlijk de staat voor je kosten opdraaien. Vandaar die verplichte premie:)
Maar naast die premie kun je je aanvulling op je pensioen ofwel doen door een aanvullend pensioen af te sluiten (met dat verzekeringsaspect) ofwel gewoon domweg te sparen.
En dan wel gedisciplineerd:) Durf je dat aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Nederland van nu worden de 'beloftes' en 'zekerheden' van het verleden simpelweg afgepakt door de overheid. (Ikzelf heb bijv. ..tig jaar VUT premie afgedragen, terwijl ik er nooit gebruik van zal kunnen maken. Ditzelfde geldt al voor mijn pensioenvoorziening; deze wordt straks pas uitgekeerd na mijn 67e (of nog later) waarbij de hoogte aanzienlijk lager zal zijn dan beloofd. Dit komt dan weer door het zakkenvullen van de div. pensioenfondsen.
Mijn idee luidt dan ook als volgt:
Vul je zakken zoveel mogelijk buiten 'alles' om, en regel je eigen pensioen. (kan zijn door eigen woning of andere zaken die je ten gelde kunt maken op het moment van jouw pensioen)
De overheid / regering zal ook in de toekomst trachten datgene af te pakken wat in het verleden is opgebouwd; wees daar maar zeker van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zelf ben je ook allerminst zeker. Er wordt nu al gesproken over een rijke-ouderen-belasting. Dat kan (zal?) in de toekomst flink worden uitgebreid. - Heb je genoeg gespaard om zelf in je levensonderhoud te voorzien? Dan voor jou geen AOW meer / dan voor jou minder pensioen. Had je dus net zo goed niet zelf kunnen sparen. - Hogere vermogensrendementsheffing of een equivalente eigenvermogensbelasting.
Nederlandse betutteling op zijn best. Ons bedrijf heeft 11 medewerkers. Sinds 2 jaar is deelname aan de pensioenvoorziening verplicht. Let wel: door de overheid. Vanaf de 1e werkdag, ook als je een tijdelijke arbeidsovereenkomst hebt of proeftijd. Een werknemer zou met terugwerkende kracht van 1,5 jaar nog premie moeten betalen, en moest 3 formulieren van afstandsverklaring invullen. Hoewel wij niet onder een CAO vallen is er geen ontkomen aan. Helemaal geen keuze dus om zelf wat te regelen. En dan is het maar de vraag of er nog pensioen uitgekeerd kan worden tegen de tijd dat we de leeftijd hebben bereikt.
Enige mogelijkheid op dit moment lijkt me dus een eigen bedrijf beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek een andere werkgever. Meestal de kleinere bedrijven (<10 mensen). Hier is dit veelal niet geregeld.
Het geld wat je extra verdiend beleggen!

Het werkt en ik hou nog veel meer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk een deel van je geld investeren in een lange termijn staatslening. Je geld staat dan wel heel lang vast, maar de rente die je hierop krijgt is zeer hoog (en ook nog eens aftrekbaar). Uiteraard zit er aan elke belegging wel een zeker risico aan vast.