Op welke datum kan ik met pensioen?

Op al mijn correspondentie betreffende pensioen staat dat ik per 1 maart met pensioen ga. Nu zegt mijn werkgever dat ik moet doorwerken tot 9 maart. Omdat ik dan 67 jaar word.

2 maanden geleden
3.2K
erotisi
2 maanden geleden
Bij PME is dat
Je pensioen begint tegelijk met je AOW
In onze regeling gaat je pensioen standaard in op de 1ste van de maand waarin je AOW krijgt. Dat heet de 'pensioenleeftijd'.
erotisi
2 maanden geleden
Recent verschenen er berichten in de pers die wezen op een probleem dat zou ontstaan per 1 januari 2015 op het punt van de pensioeningangsdatum. Gesteld werd dat het per 1 januari 2015 verplicht zou zijn om de pensioeningangsdatum te stellen op de 67ste verjaardag en niet op de eerste van de maand waarin de deelnemer de 67-jarige leeftijd bereikt.
De wetswijzigingen per 1 januari 2015 brengen op dit punt echter geen verandering. Al sinds jaar en dag staat in artikel 18a, zesde lid, Wet LB 1964 dat indien het pensioen eerder ingaat dan bij het bereiken van de 67-jarige (eerder 65-jarige) leeftijd (pensioenrichtleeftijd) het herrekend wordt ten opzichte van die leeftijd of van de in de pensioenregeling vastgestelde latere ingangsdatum met inachtneming van algemeen aanvaarde actuariële grondslagen.
jacob46
2 maanden geleden
Dus vanaf 1 maart kan ik thuis blijven?
ronron1212
2 maanden geleden
Je ontvangt jouw 1e AOW-uitkering op de dag dat je de AOW-leeftijd bereikt, dus op je verjaardag.
https://wanneeraow.nl/ @erotisi PME oke maar bij vele andere dus biet en is dat gelijk met de AI\OW datum
jc54
2 maanden geleden
@ronron1212; de eerste AOW uitkering ontvang je rond de 22ste van de maand. Voor de eerste maand is dat de maanduitkering minus 8 dagen, dus vanaf de 9de maart. Pensioen uitkering is verschillend, afhankelijk van welk pensioenfonds.
Officiele pensioendatum is 9 maart, da dag de AOW ingaat.
ronron1212
2 maanden geleden
@jc54 wat zeg ik dan? betaal datum is iets anders dan ingangsdatum.
jc54
2 maanden geleden
@ronron1212; Wat ik lees bij jou, is dat 9 maart de eerste AOW ontvangen wordt/bijgeschreven op de rekening.
Wat ik probeer te zeggen is; vanaf 9 maart heb je recht op AOW, maar die ontvang je pas rond de 22ste van die maand, wordt dan bijgeschreven op de rekenig.
ronron1212
2 maanden geleden
Je salaris ontvang je ook de eerste niet maar aan het einde van de maand
Cryofiel
2 maanden geleden
Vaak niet hoor. Ik heb twee keer een werkgever gehad die het salaris per vier weken betaalde. Mijn huidige werkgever betaalt het salaris op de 14e.
ronron1212
2 maanden geleden
Ja er zijn werkgevers die betalen om de vier weken en er zijn er die betalen 1 keer per maand. Maar dat heeft allemaal niets met de vraag te maken. De vraag Op welke datum kan ik met pensioen. Niet wanneer ontvang ik pensioen waar wanneer kan ik met pensioen @Cryofiel
Cryofiel
2 maanden geleden
Ik wees op een onjuistheid in jouw reactie.

Fijn dat je deze onjuistheid erkent, en dat je nu ook inziet dat jouw reactie niets met de vraag te maken heeft.
kanjer67
2 maanden geleden
De AOW wordt op de 1ste dag van de maand uit gekeerd ook al ga je pas halve wege de maand met pensioen , ik ging zelf ging pas de 20ste van de maand met pensioen dus had ik die maand een dubbel salaris en de AOW leeftijd is nu 67+4 maanden
kanjer67
2 maanden geleden
Ik heb nog eens nagekeken de AOW wordt uitgekeerd op de eerste dag van de maand waarin je 67 wordt en het pensioen wordt pas uit gekeerd op de dag wanneer je 67 wordt dus dan eindigt je arbeids overeenkomst dus dan kun je pas op houden bij je huidige werkgever
Frencie
2 maanden geleden
Je kunt (meestal) al met pensioen ruim voordat je de AOW-gerechtigde leeftijd hebt bereikt!
ronron1212
een maand geleden
@Kanjer67 Je ontvangt jouw 1e AOW-uitkering op de dag dat je de AOW-leeftijd bereikt, dus op je verjaardag. Ben je op de laatste dag van de maand jarig, dan mis je een hele maand inkomen omdat salaris of uitkering stoppen op de laatste dag van de maand voorafgaand op de maand waarin je de AOW-leeftijd hebt bereikt.

Antwoorden (1)

Oke, ik begrijp iets niet helemaal, maar dat geeft niet. Je kan op de website van de sociale verzekeringsbank zien wanneer je de aow leeftijd bereikt hebt. Geboortedatum invullen en daar staat het.

9 maart 2024
.
Ik schrijf dat ik iets niet begrijp. Maar dat kun je negeren.
Toegevoegd op 23 februari 2024 09:49: tekst
Plaatje bij antwoord
2 maanden geleden
erotisi
2 maanden geleden
De vraag gaat over pensioen niet over AOW . Want over AOW heeft de werkgever niets te zeggen.
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Klopt, alleen ik ben ervan uit gegaan dat er ongeveer hetzelfde bedoeld wordt. De meeste mensen zeggen "Ik ga met pensioen" als ze de AOW leeftijd bereikt hebben.