Zijn kinderen met een verstandelijke handicap beter af in het reguliere onderwijs of het speciaal onderwijs?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Amadea
7 jaar geleden
Dat hangt nogal af van de ernst van hun handicap.
Inekez1
7 jaar geleden
Eens met Amadea. En het hangt ook nog af van welke school je in het reguliere onderwijs bekijkt. Sommige reguliere basisscholen zijn heel goed in het begeleiden van kinderen met een handicap of 'rugzakje'. Het kan ook nog per klas verschillen, hoe de betreffende leerkracht èn de klasgenoten er mee om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of men het ziet of niet wil zien, maar er komt een moment dat het kind niet meer met de klasgenoten gelijke tred kan houden. Het kind weet dat en aan het eind van het jaar merkt het kind het door de grote veranderingen. De hele klas gaat over, het ene kind blijft zitten of moet apart verder. Een ongelooflijk verdriet voor het achtergebleven kind die zonder de bekende vriendjes en vriendinnetjes met onbekende klasgenootjes verder moet. En dat allemaal met behulp van leerkrachten die daarvoor niet opgeleid zijn.
amc
7 jaar geleden
JoanDArc@ Daar ben ik het helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is bijna een politiek beladen vraag . Teveel kinderen krijgen al een etiket van ADHD tot dyslectie . Mogelijk dat ouders daar een voordeel of excuus in zien . Leraren hebben het er al lastig mee Dan nog kinderen met ernstige beperkingen ja het kan mogelijk bij lichte beperkingen . Maar het kind blijft wel 8 jaar de sukkel van de klas moeten dat willen? Ja zegt de huidige politiek . Mogelijk is het speciaal onderwijs veel beter toegerust om de wel aanwezige kwaliteiten te ontwikkelen . Nu zie je ook dat een een klein groepje leerlingen zeer onaangepast gedrag vertoond en de rest daarin stoort of nog erger daar in meetrekt .

Antwoorden (3)

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Voor speciaal onderwijs: speciaal geschoolde leerkrachten, kleinere groepen, meer aandacht

Voor regulier onderwijs: kind krijgt onderwijs temidden van "buurtgenootjes", geen aparte positie.

Mijn idee: de politiek stuurt nogal aan op het tweede, "samen naar school". (Is ook goedkoper). Maar of het belang van het kind het beste gediend is in al die grote klassen, met "gewone" leerkrachten? Ik weet het niet.
Computoon
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De meest gebruikelijke definitie van lichte verstandelijke beperking is een IQ score van 50 tot 85.
Er zijn kinderen met een lichte verstandelijke beperking ( IQ 85 ) die redelijk kunnen meekomen in regulier onderwijs.
Er zijn ook kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben omdat ze nauwelijks iets kunnen leren.
Persoonlijk zou ik hem gewoon op het reguliere onderwijs zetten. Anders is het misschien mogelijk dat hij niet went aan mensen zonder beperking. Ook denk ik dat je hem niet al te anders moet opvoeden dan een ander kind aangezien hij daar later ook weer gaat over nadenken. Zou hem gewoon net als bijna ieder ander kind op het reguliere onderwijs zetten. Beter te veel leren dan te weinig, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
" beter teveel leren dan te weinig ".....
Er zijn kinderen die door hun verstandelijke beperking de lesstof niet begrijpen, dus zeker niet teveel kunnen leren.
Inekez1
7 jaar geleden
Als de aangeboden lesstof te snel gaat en het kind het niet bij kan houden, dan leert 'ie uiteindelijk op een reguliere school minder dan wat op speciaal onderwijs mogelijk zou zijn geweest. Niet alleen door het tempo, maar ook door extra uitleg, andere lesmethoden en (heel belangrijk!) door het kind waardering te geven. Als een kind altijd in alles de slechtste van de klas is, dan is dat niet bevorderlijk voor de motivatie om te leren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozzy, het kind heeft allang gezien dat de andere kinderen de lesstof wel begrijpen.
Ook heeft het echt wel in de gaten dat het een aparte positie inneemt. Dat hebben bijdehantere buurtgenootjes het kind allang laten weten.
"beter te veel leren dan te weinig"
Zoals Erna al aangeeft, als een kind de lesstof niet begrijpt zal deze echt niet te veel leren.
Integendeel zelfs, dan leert het helemaal niets.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Mijn schoonzusje had hetzelfde idee. Nu haar dochtertje 5,5 jaar is heeft ze na veel wikken en wegen besloten toch voor speciaal onderwijs te kiezen. 6 kindjes in de klas 2 leraren. Ze gaat nu 1 maand. En praat ineens, ze plast niet meer in haar broek, kleurt kleurplaten in i.p.v. krassen, er is meer regelmaat. Haar dochter is beter af. In haar oude klas kon ze niet mee komen en de juf had de tijd niet. Mama moest elke dag komen omdat er weer een ongelukje gebeurd was.
Dit hangt van veel factoren af, met name wat passend is voor het kind zelf en wat de school kan bieden. Kinderen met een verstandelijke beperking gaan doorgaans naar een school voor speciaal onderwijs, vooral als de ontwikkelingskansen beperkt zijn en er eventueel ook nog gedragsproblemen zijn. Zelfs bij een licht verstandelijke beperking zijn al grote verschillen te zien ten opzichte van kinderen met een normale intelligentie. Een kind moet op sociaal-emotioneel vlak mee kunnen komen en moet ook beschermd worden tegen pesterijen. Het leerproces van andere leerlingen kan worden verstoord door bijvoorbeeld gedragsproblemen. Kinderen die met name goed terecht kunnen in het regulier onderwijs zijn kinderen die met een beetje extra ondersteuning kans hebben om dat reguliere niveau te halen of daar dicht in de buurt bij te komen. Zodat ze daarna naar een school voor regulier voortgezet onderwijs kunnen.

In een ideale situatie krijgen kinderen met een verstandelijke beperking extra begeleiding en dan kan het goed gaan in de klas. Maar zodra deze begeleiding wegvalt (door ziekte of bezuinigingen), komen de problemen. Veel van de kinderen gaan uiteindelijk alsnog naar het speciaal onderwijs, omdat het zonder extra begeleiding niet lukt in de klas. Veel buitenlandse onderzoeken tonen positieve resultaten, maar in bijvoorbeeld Engeland en Amerika is er veel meer remedial teaching aanwezig (er zijn daar minder scholen voor speciaal onderwijs). In Nederland hebben we deze mate van begeleiding niet.

Veel ouders willen zo graag dat hun kind 'normaal' kan meedoen, maar het kind kan hierdoor worden overvraagd. Een faalervaring is voor een kind ook niet goed voor het zelfvertrouwen. Ouders, leerkrachten en hulpinstanties moeten samen per kind bekijken welk onderwijs passend is.