Zijn kinderen met een verstandelijke handicap beter af in het reguliere onderwijs of het speciaal onderwijs?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar zijn de meningen over verdeeld. Voor speciaal onderwijs: speciaal geschoolde leerkrachten, kleinere groepen, meer aandacht Voor regulier onderwijs: kind krijgt onderwijs temidden van "buurtgenootjes", geen aparte positie. Mijn idee: de politiek stuurt nogal aan op het tweede, "samen naar school". (Is ook goedkoper). Maar of het belang van het kind het beste gediend is in al die grote klassen, met "gewone" leerkrachten? Ik weet het niet.

Persoonlijk zou ik hem gewoon op het reguliere onderwijs zetten. Anders is het misschien mogelijk dat hij niet went aan mensen zonder beperking. Ook denk ik dat je hem niet al te anders moet opvoeden dan een ander kind aangezien hij daar later ook weer gaat over nadenken. Zou hem gewoon net als bijna ieder ander kind op het reguliere onderwijs zetten. Beter te veel leren dan te weinig, nietwaar?

Dit hangt van veel factoren af, met name wat passend is voor het kind zelf en wat de school kan bieden. Kinderen met een verstandelijke beperking gaan doorgaans naar een school voor speciaal onderwijs, vooral als de ontwikkelingskansen beperkt zijn en er eventueel ook nog gedragsproblemen zijn. Zelfs bij een licht verstandelijke beperking zijn al grote verschillen te zien ten opzichte van kinderen met een normale intelligentie. Een kind moet op sociaal-emotioneel vlak mee kunnen komen en moet ook beschermd worden tegen pesterijen. Het leerproces van andere leerlingen kan worden verstoord door bijvoorbeeld gedragsproblemen. Kinderen die met name goed terecht kunnen in het regulier onderwijs zijn kinderen die met een beetje extra ondersteuning kans hebben om dat reguliere niveau te halen of daar dicht in de buurt bij te komen. Zodat ze daarna naar een school voor regulier voortgezet onderwijs kunnen. In een ideale situatie krijgen kinderen met een verstandelijke beperking extra begeleiding en dan kan het goed gaan in de klas. Maar zodra deze begeleiding wegvalt (door ziekte of bezuinigingen), komen de problemen. Veel van de kinderen gaan uiteindelijk alsnog naar het speciaal onderwijs, omdat het zonder extra begeleiding niet lukt in de klas. Veel buitenlandse onderzoeken tonen positieve resultaten, maar in bijvoorbeeld Engeland en Amerika is er veel meer remedial teaching aanwezig (er zijn daar minder scholen voor speciaal onderwijs). In Nederland hebben we deze mate van begeleiding niet. Veel ouders willen zo graag dat hun kind 'normaal' kan meedoen, maar het kind kan hierdoor worden overvraagd. Een faalervaring is voor een kind ook niet goed voor het zelfvertrouwen. Ouders, leerkrachten en hulpinstanties moeten samen per kind bekijken welk onderwijs passend is.

Bronnen:
http://www.aob.nl/default.aspx?id=272&arti...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100