Hoe zit het met de studie beurs na overstappen van hbo naar mbo na een half jaar?

Hallo,
Ik ga na de zomervakantie van havo misschien naar het HBO maar ik ben bang dat het niveau misschien wat te hoog ligt. Stel dat ik na een half jaar in januari stop op het HBO omdat het toch niet lukt en dan start bij het MBO? Gaat mijn studiebeurs dan gewoon door? Dit moet ik weten omdat ik nu dus twijfel om de gok te nemen en naar HBO te gaan.

grz,

Toegevoegd na 1 minuut:
(in februari start op het mbo)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

voor hbo/uni geldt een andere regeling dan voor mbo. Voor hbo val je onder het leenstelsel: afhankelijk van het inkomen van je ouders krijg je wel of niet een prestatiebeurs (hoe lager het inkomen, hoe hoger de beurs, maar bij een te hoog inkomen krijg je niets). Dit is in eerste instantie een lening, maar wordt omgezet in een gift als je de hbo-opleiding afrondt binnen tien jaar.
Voor mbo geldt een basisbeurs en een prestatiebeurs: de basisbeurs is voor iedereen, de prestatiebeurs gelijk aan hbo. Bij ongediplomeerde overstap van hbo naar mbo, moet je de prestatiebeurs voor hbo terugbetalen, tenzij je na mbo alsnog je hbodiploms gaat halen binnen de tien jaar.

Maar laat je daardoor niet tegenhouden: met havo diploma zou je hbo niveau aan moeten kunnen. Dus tenzij je qua werk een ambitie hebt waarbij een mbo opleiding goed aansluit, zou ik de hbo-opleiding gewoon proberen. Voor het terugbetalen krijg je ruim de tijd en je betaalt nauwelijks rente.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u! Ik ga dit nog even goed uitzoeken op kosten enz. Misschien ga ik dan wel gewoon naar HBO.