Kan een docent bepalen wat je wel en niet aan kan doen ook al staat dit niet in de regels?

een jaar geleden
1.5K
Quidplura
een jaar geleden
Dat hangt er een beetje vanaf waar het over gaat. Wat is er gebeurd?
Spirit
een jaar geleden
Er is zijn een aantal docenten die jassen niet toestaat in de klas. Zij vinden dit "straat cultuur".
Edraket
een jaar geleden
De docent mag geen eigen koers varen.
Hij zal zich moeten houden aan de regels die de school heeft vastgesteld. Maar die regels zijn meestal vrij algemeen en geven alleen in grote lijnen aan wat is toegestaan, en wat niet. Niet in detail. Het gaat er om of de leerling is gekleed volgens die regels.
Wat bij de leerling natuurlijk een persoonlijke interpretatie is van die regels.
Hetgeen ook geldt voor de docent ,die de kleding in zijn optiek niet acceptabel vindt..
Edraket
een jaar geleden
@ Spirit
Op de school van mijn zoon van 14 jaar mogen geen jassen worden gedragen in de klas.
Op de eerste ouderavond werd dit door zijn mentor extra onder de aandacht van de ouders gebracht.
De school stelt zich op het standpunt dat de leerlingen zich voldoende warm moeten kleden.
tinus1969
een jaar geleden
Wat zeggen de schoolregels over straatcultuur cq jassen?
LeonardN
een jaar geleden
Welke school zit je? Kan je verwijzen naar de reglementen.
Computoon
een jaar geleden
Moet nu alles in regels worden vastgelegd? Jassen zijn buitenkleding. Er zal vermoedelijk geen enkel reglement zijn waarin staat dat je niet met je zwembroek of nog minder in het klaslokaal mag gaan zitten. Dat volgt gewoon uit gezond verstand. Verwacht vraagsteller een gedetailleerde lijst van kledingstukken die al dan niet in combinatie met elkaar mogen/moeten worden gedragen?
LeonardN
een jaar geleden
@Computoon https://www.deringvanputten.nl/assets/uploads/2019/09/20190923-Schoolreglement-2019.pdf
"
Na het betreden van het schoolgebouw dat vanaf 08.00 uur open is, worden de jassen in
de kluiskastjes gedeponeerd of opgehangen aan de garderobehaakjes bij de lokalen.
Jassen worden dus niet meegenomen in de lokalen. Petten en hoeden gaan af bij
binnenkomst.
" Iedereen heeft vaak een jas aan/bij zich, dus een regel daaromtrent lijkt me niet vreemd.
Ik kan me de dagen niet herinneren dat ik met een zwembroek naar school ging/probeerde te gaan/wilde gaan.
Computoon
een jaar geleden
Ik bedoelde te zeggen dat het niet meer dan normaal is dat je een jas niet aanhoudt in de klas (maar dat je die ophangt aan een kapstok of anderszins ergens tijdelijk achter laat). Dat doe je ook als je ergens gaat werken. Kennelijk vinden sommige leerlingen het tegenwoordig "normaal" dat je in de klas een jas aan houdt en verbazen ze zich erover als de docent dit niet toestaat. Als de verwarming in de winter uitvalt, is er wat voor te zeggen om een jas aan te houden in de klas maar anders niet.
LeonardN
een jaar geleden
Dat is dus een sociale norm. Die kunnen veranderen. Vroeger was het de norm dat vrouwen enkel een rok of een jurk dragen, nu is dat anders. Als de school echter regels stelt, dan is de discussie direct over. Ik heb ongeveer 5 seconden hoeven zoeken om deze regel te vinden, dus er lijkt een reden te zijn om deze regel op te nemen voor sommige scholen. Als je de regel niet opneemt zie ik niet waarom het antwoord van jc54 niet klopt en de leraar dus niks heeft om op te staan dan met het zwaaien van wat hij/zij juist lijkt te vinden. "Verwacht vraagsteller een gedetailleerde lijst van kledingstukken" https://dms.citaverde.nl/Publiek/Schoolreglement%20sociale%20veiligheid%20CITAVERDE%20college%20def%20v03042019.pdf
Zie artikel 5, daaruit kan je zowel het verbod op dragen van jassen en zwemkleding interpreteren, zonder dat ze expliciet genoemd zijn, je hebt dus geen lijst nodig.
Een vrager zou dat kunnen missen. Dus nogmaals de vraag aan Spirit.
Kan je het reglement van je school linken?
HeerVoldemort
een jaar geleden
Mocht bij mij vroeger in de klas al niet, dat is nu toch ruim 23 jaar geleden...
Trek een warme trui aan, sommige docenten hebben inderdaad een ijskast als lokaal.

Antwoorden (1)

Nee, het is niet aan de docent om dat te bepalen. Als er al iets geregeld wordt, betreffende kleding op school, dan staat dat in het schoolregelement, en daar heeft de docent zich ook aan te houden.
een jaar geleden